Aero má nový bitevník L-159 a jedná o sériové výrobě. Mezi zájemci je také Irák

Aero Vodochody představilo novou verzi bitevního letounu L-159, o jehož sériovou výrobu společnost usiluje. „Manažeři Aera jednají se třemi zájemci včetně Iráku,“ řekl na tiskové konferenci v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka. Pokud by byl podepsán nový kontrakt, mohla by být sériová výroba spuštěna za několik měsíců. Výrobu stíhacího bitevníku L-159 společnost ukončila v roce 2003, první stroj tohoto typu vyrobila v roce 1997.

Nově představený stroj bude sloužit irácké armádě a jde o jeho dvoumístnou verzi. Podle expertů je nyní na trhu poptávka po tomto typu letounů a v příštích deseti letech by jich mohlo být vyrobeno několik stovek.

„L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet, a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ uvedl ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Česko, Maďarsko, Irák a také USA

Bitevníky L-159 létaly nebo létají ve službách čtyř provozovatelů. Je to Armáda České republiky, maďarská armáda, irácká armáda a americká společnost Draken International. Česká armáda má největší letku L-159 a letouny v jejích službách slouží při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO.

První bitevníky L-159, které už Irák vlastní, se na podzim 2016 zapojily do bojů proti takzvanému Islámskému státu. Irácká armáda, která stroje koupila z Česka, je využila pro údery v oblasti u města Mosul.

V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat některé nepotřebné letouny, které dřív patřily české armádě, Iráku a společnosti Draken International. „Právě tento zdařilý prodej zbylých zakonzervovaných letounů oslovil potenciální odběratele,“ uvedl premiér Sobotka. Podle něj je vláda připravena export letounu podpořit.

Premiér Bohuslav Sobotka si prohlíží nový letoun L-159
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Případné obnovení výroby může být velkou příležitostí nejen pro Aero Vodochody, ale i pro další dodavatelské firmy. V tuzemsku by se mohlo jednat o dvacet až třicet podniků. „Česká republika je průmyslová země a chce zůstat průmyslovou zemí,“ řekl v Aeru Vodochody premiér.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi její vývojové priority patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě pro své výrobky servis.

L-159 se již prohánějí v iráckém vzdušném prostoru (zdroj: ČT24)