Stříbrný šíp kdysi zadupaly dějiny do pražců. Ale nyní znovu povstal

Motorový vůz M260.001 nazývaný též Stříbrný šíp splnil všechny zkoušky a může začít jezdit s cestujícími na historických jízdách. Možná že jich po svém znovuzrození sveze více než v dobách, kdy jezdil v pravidelném provozu. Historie mu totiž vůbec nepřála. Vznikl těsně před druhou světovou válkou, během ní však nejezdil, po ní na něj zbyl jen provoz na lokálkách. Ani na nich však nevydržel dlouho.

Stříbrný šíp měl být takovou lidovější Slovenskou strelou. Zatímco „strelu“ využívaly Československé státní dráhy k expresnímu spojení Prahy, Brna a Bratislavy a kdo jí chtěl jet, musel mít jízdenku druhé třídy, ve Stříbrném šípu mělo stačit základní jízdné pro třetí třídu, měl jezdit na jiných tratích, ale z hlediska technické výjimečnosti si se svým slavnějším protějškem nezadal.

Motorové vozy z druhé poloviny 30. let se od starších obdobných vozidel dramaticky lišily. Například vozy M234.0 či M273.0 byly přes veškerou svou pokrokovost a výjimečnost zkrátka vagony s motorem. Bylo to logické i proto, že u ČSD dlouho převládala myšlenka, že motorové vozy mají jezdit s přípojnými vagony. To však o Stříbrném šípu již neplatilo. „Toto vozidlo i Slovenská strela se vydaly úplně jiným směrem. (…) Nedělalo se nic standardně. Člověk tady vidí vše – automobilový průmysl, letecký průmysl,“ podotkl Arnošt Kohl, který v DPOV Nymburk vedl novodobou obnovu Stříbrného šípu.

2 minuty
UDÁLOSTI: Na koleje se vrací Stříbrný šíp
Zdroj: ČT24

Semlet dějinami

Na rozdíl od Slovenské strely (tedy dvojice jednotek řady M290.0, jež zpočátku vozily stejnojmenný vlak, který jezdí dodnes, ale už bez nich) sestavené v Kopřivnici byl Stříbrný šíp dílem ČKD, respektive dceřiné Pragy. Oproti strele měl nižší maximální rychlost, omezena byla na 80 km/h. Takové bylo zadání ČSD, a tak vůz nejezdil rychleji, i když výkonem motorů Slovenskou strelu naopak předčil. Její slávy však nikdy nedosáhl. Nebylo to jen proto, že nebyl postaven pro tak prestižní spojení, ale hlavně proto, že své možnosti vlastně nikdy nemohl ukázat.

Když motorový vůz vyjel na první prezentační jízdu pro zástupce tisku, psalo se 14. března 1939. O den později začala okupace českých zemí a Stříbrný šíp skončil doslova na vedlejší koleji. Souviselo to nejprve s tím, že projekt přes všechno ještě nebyl hotový, později zase bránil provozu moderního motorového vozu nedostatek pohonných hmot, který tehdy odstavil i oba vozy Slovenské strely, ale i motorové jednotky Německých říšských drah.

obrázek
Zdroj: ČT24

A právě německé jednotky se staly osudem Stříbrného šípu. Lehké soupravy s rychlostí až 160 km/h  totiž po válce přišly jako kořistní i k ČSD, které je nasadily na rychlé spoje mezi největšími městy (zejména Ostravan a také Slovenskou strelu). Ostatní dálková spojení připadla parní trakci. A zatímco původní vozy Slovenské strely sloužily jako vládní vozy a vozily československou delegaci třeba do Norimberku, aby se zúčastnila procesů s nacistickými špičkami, na Stříbrný šíp zbyly jen výkony malého významu. „Cestující vozil od roku 1946 do roku 1953. Skončil na lokálkách v okolí Roudnice nad Labem,“ upřesnil generální ředitel Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek. Po ukončení svého nedlouhého provozního života sloužil motorový vůz jako sklad, později ho využívali železniční modeláři jako klubovnu.

Ne ledajaká oprava – znovuzrození

Právě do vlastnictví své dceřiné společnosti VÚŽ předaly České dráhy Stříbrný šíp v době jeho obnovy. Byla to mimořádně obtížná práce, i když snahy o jeho obnovu sice zahájili již modeláři v 70. a 80. letech. Nakonec ale v roce 2013, kdy rekonstrukce fakticky začala, zbývaly vlastně jen pojezd a skříň. „Normálně se opravuje tím stylem, že rozeberete, spravíte a dáte zpátky. Tady se dělala třikrát čtyřikrát ta samá věc,“ shrnul Arnošt Kohl.

Vzkříšený Stříbrný šíp se již stal hvězdou výstav. Poprvé se veřejnosti představil již na jaře na veletrhu Raildays v Ostravě. V září ho zase mohli obdivovat návštěvníci dne železnice v Chebu. Za sebou již má zkoušky na velimském okruhu a před sebou provoz v roli, ke které byl zrozen, ale nikdy se jí nedočkal – zářivého šípu československých tratí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zkušené italské letectvo se ukáže na Dnech NATO v Ostravě

Itálie bude zvláštní partnerskou zemí na Dnech NATO v Ostravě v druhé polovině září. Italské letectvo má asi pět stovek letadel a vrtulníků a podílí se na protivzdušné obraně, kybernetické bezpečnosti a vesmírném programu Severoatlantické aliance. S českými protějšky by se piloti mohli podělit třeba o zkušenosti se stíhačkami F-35.
před 7 hhodinami

MotoGP čelilo náporu fanoušků. Kolony se tvořily i při odjezdu

Masarykův okruh u Brna ráno a dopoledne čelil silnému náporu fanoušků MotoGP, doprava v okolí kolabovala, stála i D1 a problém byl i s parkováním. V okolí okruhu parkovalo podle policie téměř devět tisíc vozidel a návštěvnost tak výrazně překonala páteční čísla. Dopravní komplikace doprovázely i odjezd a policisté je čekají i v neděli, a proto vyzývají návštěvníky, aby počítali se zdržením a vyrazili dřív nebo využili MHD. Velký počet fanoušků zaměstnal také zdravotníky. V jejich péči skončilo během akce sto lidí.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Je důležité, že EU balík schválila, říká Hulicius. Rusko sankce bolí, míní Matesová

Osmnáctý sankční balík proti Rusku byl schválen, slovenský premiér Robert Fico stáhl po jednání s Evropskou komisí veto. „Pozitivní je, že se Evropská shoda nalezla,“ řekl v 90’ ČT24 moderované Nikolou Reindlovou náměstek ministra zahraničí Eduard Hulicius. Ekonomka Jana Matesová uvedla, že pravidla pro zacházení s podezřelým ruským kapitálem na území EU jsou stanovena, ale v Česku zatím nedomestikována.
před 13 hhodinami

Plat premiéra a šéfů parlamentu by mohl poprvé přesáhnout 300 tisíc

Platy vrcholných politiků by mohly příští rok vzrůst o zhruba pět procent. Předsedové vlády a šéfové parlamentních komor by vůbec poprvé pobírali více než tři sta tisíc korun hrubého měsíčně. Plat řadového poslance by vzrostl o 5500 na 115 tisíc korun. Prezident by dostával 383 200 korun, o 18 200 víc než letos. Vyplývá to z výpočtu ČTK z platného znění platového zákona.
před 18 hhodinami

Povrchové prameniště bude pitnou vodou zásobovat celý Libňatov

Dobrovolníci roky udržovali a čistili povrchové prameniště v Libňatově na Trutnovsku. Voda z něj však tekla bez užitku do potoka. Nyní se to obec rozhodla změnit. Voda je totiž velmi kvalitní, a tak ji začala využívat jako pitnou. Přes čerpací stanici míří voda z místního prameniště do asi dvou stovek libňatovských odběrných míst, kompletně pak bude obec zásobována během několika týdnů. Po přepojení by zde měli vyrábět vodu za desetikorunu, zatímco nyní ji kupovali za necelých 25 korun. Úspora pro obec má být přibližně čtvrt milionu ročně.
před 18 hhodinami

Málo ryb v moři nebo spláchnuté brýle. Cestovní kanceláře řeší kuriózní stížnosti na zájezdy

Spláchnuté sluneční brýle, málo ryb v moři nebo černoši na pláži v Africe. České cestovní kanceláře už obdržely první reklamace letních dovolených. Jak ale upozorňuje Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), dvě třetiny stížností jsou neoprávněných. Mezi nimi jsou i ty kuriózní. Cestovní kanceláře upozorňují, že problémy by měli lidé řešit už na místě během dovolené.
před 20 hhodinami

Vesnických prodejen ročně zaniknou desítky, pomáhají jim dotace

Jen loni zavřelo 160 malých venkovských obchůdků. Na snahu je podpořit tak letos ministerstvo průmyslu a obchodu uvolnilo padesát milionů korun. Peníze mohou dostat provozovatelé v obcích do tří tisíc obyvatel a jen s jedinou prodejnou. A dotace vyčleňují i některé kraje, například na Vysočině nabízí podporu pro vesnice s méně než pětistovkou obyvatel. Kraj letos rozdělil zatím devět milionů.
před 21 hhodinami

Masarykův okruh v Brně čelil kvůli MotoGP prvnímu náporu fanoušků

Brněnský Masarykův okruh, kam se po pěti letech vrací mistrovství světa silničních motocyklů, čelil v pátek dopoledne prvnímu náporu fanoušků, což se projevilo také silným provozem v jeho okolí. Páteční tréninky byly poznamenány deštivým počasím, kvůli kterému zůstalo dopoledne uzavřené také největší parkoviště na takzvaném Jelínkově poli. Policisté tak směřovali motorizované návštěvníky MotoGP na zpevněné parkovací plochy.
18. 7. 2025Aktualizováno18. 7. 2025
Načítání...