Šest základen, tři zájemci: Hledá se provozovatel letecké záchranky

Celkem tři firmy podaly nabídky do soutěže ministerstva zdravotnictví na provozovatele letecké záchranné služby. Česká je z nich jen jedna, další uchazeči jsou z Rakouska a ze Slovenska. Zahraniční společnosti přitom předpokládají, že by využívaly jen tři ze šesti stávajících základen, tuzemská firma má zájem o všechny. O vítězi tendru má rozhodnout hlavně nabídnutá cena, smlouvu pak dostane na čtyři roky. „Předpokládám, že vítěze vyhlásíme do konce září,“ uvedla náměstkyně ministra zdravotnictví Lenka Taie Kolaříková (ČSSD).

Mezi firmami, které o provozování letecké záchranky soutěží, jsou Helikopter Air Transport z Rakouska, slovenský Air Transport Europe a domácí DSA. Ve hře je šest základen z deseti, odkud budou vítěz či vítězové tendru od příštího roku létat.

Soutěží se o Hradec Králové, Jihlavu, Ostravu, Liberec, Ústí nad Labem a Olomouc. „Tendr je na každou stanici nebo základnu zvlášť, takže je to šest výběrových řízení,“ vysvětlil místopředseda představenstva společnosti DSA Daniel Tuček.

Hledá se provozovatel letecké záchranky (zdroj: ČT24)

„Podali jsme nabídky na všech šest stanovišť letecké záchranné služby, které se soutěží,“ uvedl Tuček. Slovenská společnost Air Transport Europe má zájem o základny v Olomouci, Ústí nad Labem a Jihlavě. Rakouská společnost Helikopter Air Transport pak usiluje o provozování základen v Jihlavě, Olomouci a Ostravě.

Cena se pohybuje kolem padesáti milionů za základnu ročně

Soutěži předchází mnohaletá polemika o to, kdo má službu zajistit - zda stát, nebo soukromé firmy, a kdo létá levněji. Za čtyřletou zakázku na šest stanovišť letecké záchranky chce ministerstvo zdravotnictví utratit skoro jednu a čtvrt miliardy. To znamená v průměru 50 milionů za jednu základnu.

Padesát milionů bez DPH za stanoviště a rok je prakticky stejná cena, za kterou firmy provozují službu dnes. A za kterou protikorupční policie před třemi lety obvinila kvůli údajnému předražení exministra Tomáše Julínka. Nejvyšší státní zástupce jeho stíhání zastavil.

Kdo bude provozovat leteckou záchranku? (zdroj: ČT24)

„Pro nás lékaře je nejdůležitější, aby činnost byla poskytována nejméně v dosavadním měřítku. To znamená, aby zůstaly zachovány i pro příští roky parametry jako doba letové pohotovosti, schopnost pracovat se speciálními technikami,“ uvedl ředitel královéhradecké záchranky Jiří Mašek.

Když se rozhodla převzít základnu v Brně policie a v Českých Budějovicích armáda, trh se zúžil. Policie už teď létá v Praze, armáda v Plzni. Kromě Ostravy, Prahy, Brna a Plzně, kde je nepřetržitý provoz, létají vrtulníky od východu do západu slunce, tedy až patnáct hodin denně. Osm startů za den není výjimkou.

O tom, jestli bude vítěz tendru na provozování letecké záchranné služby jen jeden nebo jestli se firmy o šest stanovišť podělí, rozhodne výběrová komise na ministerstvu zdravotnictví na podzim. Ministr Němeček bude její doporučení respektovat.