Ekologická daň na auta splňující Euro 3 nebude

Bez ekologické daně se nadále obejdou převody starších aut, která splňují emisní normu EURO 3. Informaci přinesly Lidové noviny, podle nichž také nevzrostou poplatky za převody aut plnících ještě starší emisní normy. Po emisních skandálech míní ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), že v reálném provozu mají některá starší auta dokonce lepší parametry než ta, která formálně splnila modernější normy.

I když vládou prošel věcný záměr zákona, který umožňuje zvýšit ekologické poplatky za převod aut splňujících starší emisní normy, popř. i zavést nový poplatek pro vozy s EURO 3, ministerstvo životního prostředí ho nakonec nepředloží. Ministr zapochyboval o smyslu ekologické daně v době emisních skandálů v čele s Dieselgate u automobilky Volkswagen. Ta se dotkla vozů, které by měly splňovat EURO 5.

„Má tam být zájem na zlepšení kvality ovzduší. Když se podíváte, co se děje kolem Dieselgate, je zřejmé, že to, co dnes plní auta na technické kontrole, se dramaticky liší od toho, co pak plní v reálném provozu. Byly i případy, kdy vozidla s normou EURO 3 měly lepší parametry než auta s EURO 5 v reálném provozu,“ řekl LN ministr Richard Brabec.

  • EURO 1 (max. 2,72 g/km CO): 1992–1996
  • EURO 2 (1,0 nebo 2,2 g/km CO): 1996–2000
  • EURO 3 (0,6 nebo 2,3 g/km CO): 2000–2005
  • EURO 4 (0,5 nebo 1,0 g/km CO): 2005–2009
  • EURO 5 (0,5 nebo 1,0 g/km CO): 2009–2014
  • EURO 6 (0,5 nebo 1,0 g/km CO): od 2014

Původně mělo ministerstvo předložit paragrafové znění zákona již loni v září s tím, že by poplatky vzrostly k počátku příštího roku. Podle Brabce nyní není žádný termín, kdy by mohla ekologická daň vzrůst. Nadále tak zůstanou pouze poplatky 10 tisíc korun za převod auta bez katalyzátoru, 5000 korun za převod vozidla s normu EURO 1 a 3000 korun za vůz s EURO 2.

První norma začala platit v 80. letech

Evropské emisní normy začaly platit v roce 1988, kdy pro těžká nákladní vozidla nad 12 tun začala platit omezení označovaná nyní jako EURO 0. Pro nákladní vozidla popř. autobusy platí ovšem odlišná sada norem, které se od těch pro osobní auta či dodávky liší použitím římských číslic EURO I – EURO VI. Osobních aut (kde se čísluje arabsky) se normy začaly týkat až se zavedením EURO 1 v roce 1992, pro dodávky resp. lehká užitková vozidla platila první evropská norma až od roku 1994.

V současnosti platí EURO 6, podle kterého mají benzinové motory povolen již jen 1 gram oxidu uhelnatého na kilometr, emise uhlovodíků (které se zvlášť sledují od normy EURO 3) mohou být 0,1 gramu na kilometr a oxidů dusíku pouze 0,06 gramu na kilometr. Naftové motory smějí za kilometr vypustit 0,5 gramu oxidu uhelnatého, 0,17 gramu uhlovodíků a oxidů dusíku a 0,005 gramu pevných částic. U benzinových motorů jsou normy shodné s předchozím standardem EURO 5, naopak u dieselových je výrazně nižší požadavek na oxidy dusíku.