V Praze přistál Antonov An-225, největší letadlo světa

Do Prahy přiletělo z Ukrajiny největší a nejtěžší letadlo na světě. Stroj Antonov An-225 Mrija na letišti v Praze přistál krátce po 11:00. Ve čtvrtek do Austrálie odveze 135tunový generátor z plzeňské strojírny. Nadměrný náklad z Plzně do Prahy přejede v noci na středu.

Náklad, pro který stroj přiletěl, vyjede v úterý po 22:00 z Plzně a po dálnici D5 přijede do Prahy s policejním doprovodem kolem 03:00. Nakládka je technicky složitá, a letadlo proto odletí až ve čtvrtek. Kvůli velkému hluku nesmí startovat v noci. Stroj se tak na zemi potká s dalším obřím letounem Airbusem A380 aerolinií Emirates. Po cestě do Austrálie bude mít Mrija mezipřistání v Turkmenistánu.

Antonov není v České republice poprvé. Loni v lednu přistál na mošnovském Letišti Leoše Janáčka, v Praze byl naposledy v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Poprvé však navštívila Mrija Československo neplánovaně. V roce 1989 i s Buranem na hřbetě nouzově přistála v Praze kvůli poruše při cestě z pařížského aerosalonu na Bajkonur. První plánovaná návštěva na sebe však nenechala dlouho čekat, téhož roku letadlo navštívilo také letecký den v Mošnově.

Letoun byl pět let odstavený

Mrija konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124, určena byla pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety. Americká NASA používala k témuž účelu (tj. přepravě raketoplánů) speciálně upravený Boeing  747. Po zrušení programu raketoplánu v Rusku byl letoun v polovině 90. let odstaven, ale po pěti letech začal znovu létat. Ukázalo se, že jeho výjimečné rozměry a nosnost snadno naleznou i jiné využití v civilním sektoru. 

„Když se začala zvyšovat poptávka po obřích transportních letadlech na přepravu nadrozměrných nákladů, tak byly nejdříve do civilního provozu uvolněny Ruslany, které do té doby používala pouze ruská armáda. Pak se ale začaly objevovat požadavky na náklady, které ani Ruslan neuvezl, to vedlo ke znovuuvedení Mriji do provozu,“ říká pilot Boeingu 737 Ladislav Keller.

Nejdelší a nejhmotnější letadlo historie

Na titul největšího letadla si dělala a stále dělá nárok celá řada typů. Každý z nich v jistém ohledu skutečně největší je. Airbus A380 je největší osobní dopravní letadlo co do vzletové hmotnosti, rozpětí či výšky, Boeing 747-8 je nejdelší osobní dopravní letadlo. Mrija je sice transportní letadlo, ale oba zmiňované typy překonává takřka ve všem. A380 i Boeing 747 jsou sice vyšší, zato však za největším Antonovem zaostávají délkou i maximální vzletovou hmotností.

Porovnání největších letounů na světě
Zdroj: ČT24

Do kategorie největších letadel promlouvá ještě několik typů. V prvé řadě nelze opomenout Hughes H-4 Hercules z období těsně po druhé světové válce, který měl vůbec největší rozpětí a také plochu křídel, nezapomeňme ovšem, že jeho konstrukce byla zcela odlišná a navíc šlo o prototyp, který letěl všehovšudy dvakrát.

Letadlo větších rozměrů už by nemělo kde přistát

Letoun podle Kellera nepotřebuje speciální délku přistávací dráhy. Při maximálním nákladu mu na vzlet i přistání stačí dráha dlouhá tři až tři a půl kilometru. Vzhledem k větší hmotnosti má ale větší setrvačnost a řídit jej tak mohou jen zkušení piloti, podotýká Keller.

„Technicky je možné postavit ještě větší letadlo. Ale je problém pohybovat se pak s tak velkým strojem na letištích. Proto je ten limit okolo 90 metrů rozpětí křídel. S větším rozpětím, už by nemohlo pojíždět na letištích,“ uvedl Keller.

9 minut
Studio 6 s pilotem Boeingu 737 Ladislavem Kellerem
Zdroj: ČT24

Podívejte se také na návštěvy dalších velkých letadel v ČR:

Náhradní díly si Mrija bere z An-124 Ruslanu

Přestože existuje jen jeden kus tohoto letadla, není velký problém s náhradními díly, protože hodně konstrukčních celků letounu je identických s An-124 Ruslanem, říká Keller. Od roku 1988 letoun prošel úpravami, má například jiné motory. Výhodou letadla je i možnost zvednout přední část, například lokomotiva tak do něj může vjet po kolejích, doplňuje Keller. 

  • počet vyrobených kusů: 1
  • první let: 21. 12. 1988
  • maximální dolet: 4500 km
  • maximální vzletová hmotnost: 605 t
  • objem nákladového prostoru: 1 300 m3
  • délka: 84 m
  • rozpětí: 88,4 m
  • výška: 18,1 m
  • motory: 6x D-18T
  • tah: 6x 229,5 kN
  • cestovní rychlost: 850 km/h

Antonov vyrobil jediný letoun An-225. Zahájil ještě stavbu druhého, ale po zrušení Buranu nedokončený letoun zakonzervoval. Občas se objevují úvahy o jeho dokončení, zatím k němu však ani zdaleka nedošlo. Tím Mrija výrazně zaostává za svojí konkurencí v kategorii největších letadel světa. Airbusů A380 bylo do konce letošního března vyrobeno 184 kusů. Boeing potom vyrobil více než stovku svých 747-8 a v součtu s předchozími generacemi jumba již překonal počet 1500.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 27 mminutami

Politici i odborníci reagují na Babišovo oznámení o Agrofertu

Andrej Babiš (ANO) oznámil, že se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Po jeho smrti má připadnout jeho dětem. Prezident krok ocenil a oznámil, že Babiše jmenuje premiérem 9. prosince. Politici a odborníci upozorňují, že bude důležité, jak konkrétně bude vzdání se vypadat.
před 38 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 40 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...