Ministerstvo dopravy se znovu pokouší najít poradce, který mu pomůže s přípravou mýtného tendru. Poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil původní, přímo zadanou zakázku, vypsal úřad Dana Ťoka tendr. Zatímco však původně chtělo ministerstvo pomoc s provozem mýtného od roku 2017, nyní nabízí 70 milionů korun tomu, kdo poradí, jak naložit se systémem po roce 2019.
Ťok podruhé kráčí do téže řeky, chce poradit s mýtným tendrem
Poradce, jehož ministerstvo dopravy shání, mu má pomoci s přípravou soutěže na provoz mýtného systému po roce 2019. Tehdy by měl začít fungovat docela nový systém. „Paralelně s nouzovým řešením, kterým musíme zajistit výběr mýta pro nejbližší období, připravujeme otevřenou soutěž na nový mýtný systém. Do ní rádi pozveme všechny zájemce a stát si bude moci vybrat nejvýhodnější technologii,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Ministerstvo již učinilo s poradcem na přípravu mýtného tendru nemilou zkušenost. Loni uzavřel Ťok smlouvu s Deloitte Advisory, kontrakt za 52 milionů korun však letos v dubnu zrušil ÚOHS. Nový poradce však nemá být přímou náhradou Deloitte, ta totiž měla pomoci s přípravou smlouvy na příští dva roky.
Dosavadní smlouva s Kapschem na provoz mýtných bran končí letos. Na další tři roky se nepodařilo vybrat žádného nového provozovatele. Vláda proto schválila přímé zadání zakázky, z posudků, které si nechalo ministerstvo zpracovat, vyplývá, že fakticky neexistuje jiná možnost, než mýtný systém ponechat současnému provozovateli.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy včetně silnic pro motorová vozidla. Za osm let se na mýtném vybralo zhruba 70 miliard korun.