Řidič kamionu dostal za srážku s pendolinem osm a půl roku vězení

3 minuty
Polský řidič půjde za nehodu ve Studénce na 8,5 roku do vězení
Zdroj: ČT24

Polskému řidiči Slawomiru Wojciechu Sondajovi hrozilo 10 let za mřížemi, státní žalobce navrhoval až devítiletý trest. Novojičínský soud muži nakonec vyměřil 8,5 roku ve vězení a desetiletý zákaz řízení. Verdikt je pravomocný. Polák vjel loni s kamionem na přejezd ve Studénce v době, kdy už svítilo výstražné světlo. Krátce na to do něj ve vysoké rychlosti narazilo pendolino.

„Polský řidič kamionu si vyslechl rozsudek s kamennou tváří. Za celou dobu toho soudu v podstatě neprojevil vůbec žádné emoce,“ popisuje redaktor ČT Pavel Navrátil. Polákovi hrozil maximální možný trest deset let. Nejvyšší trest ale žalobce nežádal z toho důvodu, že Sondaj nebyl dosud trestaný.  

Soudce v odůvodňovací řeči uvedl, že se přiklonil k trestu ve vyšší sazbě zejména proto, že řidič hrubě porušil předpisy a navíc u soudu přiznal, že je ani nezná. Jak obhájce, tak státní žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání, rozhodnutí soudu je tak pravomocné. „Soud to překvapuje, ale ne nemile,“ reagoval na to soudce Jaromír Pšenica.

Sondaj ale zřejmě požádá o přesun do polského vězení.  „Pan Sondaj usoudil, že je pro něj výhodnější v tuto chvíli žádat raději o přesun výkonu trestu do Polské republiky, aby mohl být případně blíže k rodině,“ uvedl obhájce Roman Hanzelka. 

„Jednoznačně zde došlo ze strany obžalovaného k porušení norem – vjel na červenou. A vzhledem k tomu, jak se obžalovaný hájil, bych dokonce nemohl vyloučit, že by to neudělal do budoucna znova,“ uvedl státní zástupce Aleš Boháč.

K takové domněnce Boháče vedl jednak fakt, že řidič už má za sebou celou řadu dopravních nehod, ale i o to, co Sondaj řekl před soudem při minulém hlavním líčení na konci ledna. „Uvedl nějaké absurdní varianty toho, jak by podle něj měly fungovat závory, jaký by měly mít význam a co by měl na signál těchto závor dělat,“ dodal státní zástupce. 

Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie. Zabezpečení přejezdu nefungovalo správně. Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet.
Slawomir Wojciech Sondaj

Sondaj se hájil tím, že na přejezd ve Studénce mohl vjet, protože závory byly zvednuté a zapnuté červené světlo podle něj neznamenalo, aby zastavil. V kolejišti pak zůstal stát, protože mu závory opuštění prostoru zakázaly.

Ve vězení nebyl, nehod má za sebou ale dost

Sondaj sice trestaný nebyl, ale na druhou stranu dopravních nehod a přestupků má za sebou dost. A to nejen v Polsku, ale i v dalších zemích Evropy. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. „Včetně tamního bodového systému. V posledních dvou letech byl šestnáctkrát přistižen při spáchání přestupku. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz,“ uvedl. 

Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů.
Aleš Boháč
státní zástupce

Sondaj sice dostal od českého soudu desetiletý zákaz řízení, ale ten platí pouze na území Česka. Pokud bude odsouzený žádat o přeložení do polského vězení, může mu tamní soud zákaz řízení rozšířit i na polské území. „Doznání obžalovaného není úplné. Soud ho nepovažuje za polehčující okolnost. Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce. 

Lítost, kterou polský řidič projevil, označil Boháč za formální a účelovou. „Má sloužit k udělení mírnějšího trestu,“ řekl s tím, že řidič ohrozil na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.

  • Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 sekund svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory.
  • Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu. 
  • Při nehodě zemřeli tři lidé a dvě desítky dalších byly zraněny.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v současnosti pracuje na úpravách přejezdu ve Studénce – závory by se měly nově sklápět mnohem dříve. Radnice pak připravuje stavbu podjezdu a kamiony by měly jedzit objížďkou po nové silnici. 

Za nehodu nemůže strojvedoucí ani zabezpečení přejezdu, potvrzují odborníci

„Řidič pendolina si počínal velice efektivně a profesionálně,“ uvedl ředitel Územního inspektorátu Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz. „Strojvedoucí nehodě v žádném případě nemohl zabránit,“ potvrdil také provozní ředitel LEO Expressu a strojvedoucí-instruktor Michal Miklenda.

49 minut
Za nehodu nemůže strojvedoucí ani zabezpečení přejezdu, potvrzují odborníci
Zdroj: ČT24

Dráhy přesto chtějí všechny své strojvůdce proškolit, aby v případě nehody postupovaly podobně zodpovědně. „Do konce letošního roku dráhy nakoupí dva trenažéry, které pomohou strojvedoucím se připravit na podobné situace,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Dráhy rovněž uvažují o instalaci senzorů, které by strojvedoucí upozornili na překážku na přejezdu. „Senzory jsou v tuto chvíli v testovacím provozu,“ řekl ředitel odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC Martin Krupička.

Chyba není ani v zabezpečení přejezdu, který je na nejvyšším možném stupni bezpečnosti, shodují se dopravní specialisté. „Doba mezi spuštěním závor a příjezdem vlaku závisí na délce přejezdu,“ řekl Maikranz s tím, že i ve Studénce byla tato doba stanovená normou.

Otázkou je, zda má ve Studénce běžný přejezd vůbec být. „Takto dlouhý přejezd by měl být nahrazen mimoúrovňovým. Mimoúrovňové křižovatky jsou ideálním řešením,“ domnívá se zástupce vedoucího Ústavu soudního znalectví v dopravě Jindřich Šachl s tím, že stavba mimoúrovňových křižovatek nemusí být extrémně složitá, ve Francii totiž existuje poměrně jednoduchá technika ražby.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Při nehodě na Trutnovsku zemřeli čtyři lidé

Při nehodě dvou osobních aut u Choustníkova Hradiště na Trutnovsku zemřeli vpodvečer čtyři lidé. Další člověk je těžce zraněný, uvedla policie na síti X. Kvůli vyšetřování nehody je přerušený provoz na silnici mezi Trutnovem a Jaroměří na Náchodsku. Policie odklání auta na objízdnou trasu. Podle odhadu na webu dopravní policie by provoz mohl být obnovený krátce po půlnoci na středu.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Předvolební debata o průmyslu

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. V úterý 9. září přijali pozvání k debatě moderované Danielem Takáčem na téma průmysl Ivan Adamec (SPOLU), Igor Červený (Motoristé), Radim Fiala (SPD), Karel Havlíček (ANO), Jiří Janeček (Přísaha), Leo Luzar (Stačilo!), Václav Vislous (Piráti) a Lukáš Vlček (STAN).
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Sněmovna schválila program schůze asi po devíti hodinách, pokračuje ve středu

Sněmovna kvůli obsáhlým vystoupením zástupců koalice i opozice schválila program schůze, která bude v nynějším volebním období zřejmě poslední, téměř po devíti hodinách od začátku zasedání. Nevyhověla žádnému z návrhů na doplnění programu schůze, který zahrnuje především schvalování dvou novel upravených Senátem. Poslanci o nich rozhodnou na základě dohody poslaneckých frakcí až ve středu, kdy bude schůze pokračovat od 09:00.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

NCOZ zasahovala na plzeňském hejtmanství a na úřadě v Domažlicích

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahovali na plzeňském krajském úřadě, sdělili mluvčí centrály Jaroslav Ibehej a mluvčí hejtmanství Helena Frintová. Ta rovněž potvrdila, že se zásah týkal krajem zřízené a stoprocentně vlastněné společnosti Kulturní centrum Plzeňského kraje s. r. o. (KCPK). Policisté zároveň zasahovali na městském úřadě v Domažlicích. Server Novinky.cz uvedl, že policie zadržela tamního bývalého starostu Miroslava Macha (Sdružení pro město Domažlice), který je jednatelem KCPK.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Piráti chtějí po Decroix vysvětlení bitcoinové kauzy včetně časové osy, řekl Hřib

„Chceme, aby ministryně (Eva) Decroix (ODS) vysvětlila kauzu včetně časové osy, aby bylo jasné, odkud se to vzalo, jak se to mohlo stát, že tady vznikla škoda,“ uvedl předseda Pirátů Zdeněk Hřib v Interview ČT24 s moderátorkou Terezou Kručinskou v souvislosti s návrhem na zařazení bitcoinové kauzy na poslední řádnou schůzi Poslanecké sněmovny před volbami. V rozhovoru také zmínil, že Piráti chtějí do budoucna prosadit omezení řečnické doby poslanců. „Chceme, aby se ve sněmovně skutečně pracovalo, a ne aby se tam četly bakalářské práce,“ dodal. Piráti podle něj po volbách chtějí modernizovat zemi či zvýšit dostupnost bydlení a zlevnit život pro devadesát procent lidí a také vymést korupci.
před 6 hhodinami

Na dno ho dostal alkohol. Muž bez domova se ale rozhodl „zabojovat“

Měl všechno: dobrou práci, byt, přítelkyni, se kterou plánoval budoucnost. Přesto dnes čtyřicetiletý Ondřej Paďour skončil jako bezdomovec. Na dno ho dostala těžká závislost na alkoholu, kterým řešil osobní problémy. Reportéři ČT ho potkali před půldruhým rokem, když uprostřed zimy natáčeli v lesním táboře pražských bezdomovců Na Koberečku. Celoročně tam žije osobitá komunita lidí, kteří si i v krizové životní situaci navzájem pomáhají. Většina z nich je se svým životem smířená, Ondřej se ale rozhodl po natáčení zabojovat. Natáčel David Vondráček.
před 8 hhodinami

Česko může získat přes dvě miliardy eur z unijního nástroje SAFE

Česko by mohlo získat přes dvě miliardy eur (50,1 miliardy korun) z nového finančního nástroje Evropské unie SAFE, uvedla Evropská komise. O finance z programu, který umožní půjčky na vojenské vybavení, požádalo devatenáct zemí, pro které je vyhrazeno 150 miliard eur (3,7 bilionu korun). Komise v úterý oznámila předběžné příděly určené pro jednotlivé státy.
před 9 hhodinami

Problémové děti pocházejí ze všech vrstev, zaznělo ve Fenoménu doby

Agresivita dětí je na vzestupu, zní ze škol i od odborníků. Publicistický pořad Fenomén doby zkoumal kořeny problému i možná řešení. „To, co dělali patnáctiletí, provádějí klidně i desetileté děti,“ říká psycholožka Galina Jarolímková. Poruchy chování jsou nyní příznačné pro všechny socioekonomické vrstvy, dodal psychoterapeut Andrej Drbohlav. Tématu se věnovaly pořady Fenomén doby a Události, komentáře.
před 9 hhodinami
Načítání...