Řidič kamionu dostal za srážku s pendolinem osm a půl roku vězení

3 minuty
Polský řidič půjde za nehodu ve Studénce na 8,5 roku do vězení
Zdroj: ČT24

Polskému řidiči Slawomiru Wojciechu Sondajovi hrozilo 10 let za mřížemi, státní žalobce navrhoval až devítiletý trest. Novojičínský soud muži nakonec vyměřil 8,5 roku ve vězení a desetiletý zákaz řízení. Verdikt je pravomocný. Polák vjel loni s kamionem na přejezd ve Studénce v době, kdy už svítilo výstražné světlo. Krátce na to do něj ve vysoké rychlosti narazilo pendolino.

„Polský řidič kamionu si vyslechl rozsudek s kamennou tváří. Za celou dobu toho soudu v podstatě neprojevil vůbec žádné emoce,“ popisuje redaktor ČT Pavel Navrátil. Polákovi hrozil maximální možný trest deset let. Nejvyšší trest ale žalobce nežádal z toho důvodu, že Sondaj nebyl dosud trestaný.  

Soudce v odůvodňovací řeči uvedl, že se přiklonil k trestu ve vyšší sazbě zejména proto, že řidič hrubě porušil předpisy a navíc u soudu přiznal, že je ani nezná. Jak obhájce, tak státní žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání, rozhodnutí soudu je tak pravomocné. „Soud to překvapuje, ale ne nemile,“ reagoval na to soudce Jaromír Pšenica.

Sondaj ale zřejmě požádá o přesun do polského vězení.  „Pan Sondaj usoudil, že je pro něj výhodnější v tuto chvíli žádat raději o přesun výkonu trestu do Polské republiky, aby mohl být případně blíže k rodině,“ uvedl obhájce Roman Hanzelka. 

„Jednoznačně zde došlo ze strany obžalovaného k porušení norem – vjel na červenou. A vzhledem k tomu, jak se obžalovaný hájil, bych dokonce nemohl vyloučit, že by to neudělal do budoucna znova,“ uvedl státní zástupce Aleš Boháč.

K takové domněnce Boháče vedl jednak fakt, že řidič už má za sebou celou řadu dopravních nehod, ale i o to, co Sondaj řekl před soudem při minulém hlavním líčení na konci ledna. „Uvedl nějaké absurdní varianty toho, jak by podle něj měly fungovat závory, jaký by měly mít význam a co by měl na signál těchto závor dělat,“ dodal státní zástupce. 

Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie. Zabezpečení přejezdu nefungovalo správně. Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet.
Slawomir Wojciech Sondaj

Sondaj se hájil tím, že na přejezd ve Studénce mohl vjet, protože závory byly zvednuté a zapnuté červené světlo podle něj neznamenalo, aby zastavil. V kolejišti pak zůstal stát, protože mu závory opuštění prostoru zakázaly.

Ve vězení nebyl, nehod má za sebou ale dost

Sondaj sice trestaný nebyl, ale na druhou stranu dopravních nehod a přestupků má za sebou dost. A to nejen v Polsku, ale i v dalších zemích Evropy. Podle žalobce v jeho případě zásadně selhaly polské orgány. „Včetně tamního bodového systému. V posledních dvou letech byl šestnáctkrát přistižen při spáchání přestupku. Nevím, co by se muselo stát, aby mu byl odebrán řidičský průkaz,“ uvedl. 

Je děsivé, že tyto absurdity vykládá profesionální řidič, který jezdil po celé Evropě. A přejel tisíce železničních přejezdů.
Aleš Boháč
státní zástupce

Sondaj sice dostal od českého soudu desetiletý zákaz řízení, ale ten platí pouze na území Česka. Pokud bude odsouzený žádat o přeložení do polského vězení, může mu tamní soud zákaz řízení rozšířit i na polské území. „Doznání obžalovaného není úplné. Soud ho nepovažuje za polehčující okolnost. Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený,“ uvedl soudce. 

Lítost, kterou polský řidič projevil, označil Boháč za formální a účelovou. „Má sloužit k udělení mírnějšího trestu,“ řekl s tím, že řidič ohrozil na životě nejen cestující ve vlaku, ale také osoby pohybující se v okolí kolejiště.

  • Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 sekund svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory.
  • Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu. 
  • Při nehodě zemřeli tři lidé a dvě desítky dalších byly zraněny.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v současnosti pracuje na úpravách přejezdu ve Studénce – závory by se měly nově sklápět mnohem dříve. Radnice pak připravuje stavbu podjezdu a kamiony by měly jedzit objížďkou po nové silnici. 

Za nehodu nemůže strojvedoucí ani zabezpečení přejezdu, potvrzují odborníci

„Řidič pendolina si počínal velice efektivně a profesionálně,“ uvedl ředitel Územního inspektorátu Drážní inspekce v Ostravě Petr Maikranz. „Strojvedoucí nehodě v žádném případě nemohl zabránit,“ potvrdil také provozní ředitel LEO Expressu a strojvedoucí-instruktor Michal Miklenda.

49 minut
Za nehodu nemůže strojvedoucí ani zabezpečení přejezdu, potvrzují odborníci
Zdroj: ČT24

Dráhy přesto chtějí všechny své strojvůdce proškolit, aby v případě nehody postupovaly podobně zodpovědně. „Do konce letošního roku dráhy nakoupí dva trenažéry, které pomohou strojvedoucím se připravit na podobné situace,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Dráhy rovněž uvažují o instalaci senzorů, které by strojvedoucí upozornili na překážku na přejezdu. „Senzory jsou v tuto chvíli v testovacím provozu,“ řekl ředitel odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC Martin Krupička.

Chyba není ani v zabezpečení přejezdu, který je na nejvyšším možném stupni bezpečnosti, shodují se dopravní specialisté. „Doba mezi spuštěním závor a příjezdem vlaku závisí na délce přejezdu,“ řekl Maikranz s tím, že i ve Studénce byla tato doba stanovená normou.

Otázkou je, zda má ve Studénce běžný přejezd vůbec být. „Takto dlouhý přejezd by měl být nahrazen mimoúrovňovým. Mimoúrovňové křižovatky jsou ideálním řešením,“ domnívá se zástupce vedoucího Ústavu soudního znalectví v dopravě Jindřich Šachl s tím, že stavba mimoúrovňových křižovatek nemusí být extrémně složitá, ve Francii totiž existuje poměrně jednoduchá technika ražby.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pavel se v Japonsku setkal s císařem i premiérem

Japonský císař Naruhito v císařském paláci v Tokiu přijal v pátek českého prezidenta Petra Pavla. Návštěva je vyvrcholením cesty české hlavy státu do Japonska. Setkání trvalo zhruba půl hodiny. Témata jednání zůstávají tradičně neveřejná, nicméně podle japonského listu Nikkei hovořili například o významu výstavy Expo z hlediska světového míru. Císař také vyjádřil vůči Pavlovi vděčnost za jeho návštěvu Hirošimy, napsal list s odkazem na Agenturu pro císařskou domácnost. Pavel se pak setkal také s premiérem Šigeruem Išibou.
06:28Aktualizovánopřed 14 mminutami

Bez mobilů, zato s prostorem pro sebe, nabízí expertka recept na klidnou dovolenou

Dovolená má být časem pro odpočinek, ale může se z ní stát stresový faktor. Volné dny mohou provázet hádky, stres a napětí. Podle Markéty Vamberk Šauerové z katedry psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy jsou nejčastějšími důvody, proč se dovolená změní ve stresor, vybočení ze zaběhnutého režimu a přeorganizovávání. Receptem na klidnou dovolenou je podle speciální pedagožky důkladná příprava s prostorem na flexibilitu. „Důležité je organizovat, ale nejet s pevně daným fixním plánem. Lidé jsou pak často rozhození, že jim plán ve volnu nevychází,“ nastínila.
před 1 hhodinou

Možnost požádat o dávky na poště by se mohla rozšířit, systém se osvědčil

Žádat o dávky na pobočkách pošty bude zřejmě možné na více místech. Už teď jich existují stovky. Rozhodnout o rozšíření systému má ministerstvo práce a sociálních věcí na podzim, kdy začne fungovat takzvaná superdávka, která spojí několik podpor do jedné. Resort pak vyhodnotí, kolik lidí si žádá on-line a kolik na pobočkách Úřadu práce nebo České pošty. Opozice je však k samotnému zavedení superdávky skeptická, podle jejích zástupců totiž stále není připravená v digitální podobě.
před 2 hhodinami

Dřevostavby bude možné stavět vyšší

Až osm podlaží místo čtyř budou moct mít dřevostavby od 1. srpna. Začne platit nová norma, která umožní stavět čistě dřevěné domy do osmnácti metrů a do dvaceti dvou a půl metru s nehořlavou, třeba železobetonovou spodní částí. Teď směly dřevostavby být maximálně dvanáctimetrové. Úprava normy by měla zrychlit výstavbu u bytových nebo kancelářských staveb.
před 3 hhodinami

Putování losa Emila sleduje celé Česko. Ve známém prostředí je ale jako duch, říká zoolog

Los evropský, kterého lidé pojmenovali Emil, nadále bloudí Českem. Zvíře se stalo nečekaným hrdinou sociálních sítí i miláčkem venkova. Objevilo se totiž na místech, kde by ho málokdo čekal – tento týden třeba na frekventované křižovatce v Želechovicích nad Dřevnicí, kde museli zasáhnout policisté a doprovodit ho zpět do lesa. Podle odborníků zřejmě dorazil z Polska, kde je těchto majestátních zvířat víc. „Byli bychom rádi, kdyby dorazil na Šumavu a posílil tamní mikropopulaci,“ řekl v pořadu Události, komentáře, který moderovala Jana Peroutková, zoolog Národního parku Šumava Jan Mokrý.
před 11 hhodinami

Po D3 se řidiči 150kilometrovou rychlostí svezou zřejmě až v říjnu

Po dálnici D3 se řidiči svezou 150kilometrovou rychlostí zřejmě až na začátku října. Maximální povolená rychlost se v úseku mezi Planou nad Lužnicí a Českými Budějovicemi měla původně zvýšit už na konci prázdnin. Jenže tendr na dodavatele proměnného značení se zpozdil. „Byly problémy v rámci výběrového řízení, že se nám posunul termín pro dodání nabídek z důvodu množství dotazů,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Proměnné dopravní značky jsou zatím ve výrobě. Firma je podle ŘSD namontuje do poloviny září, přičemž cena činí 55 milionů. Většina řidičů zvýšení nejvyšší povolené rychlosti v tomto úseku vítá. Podle odborníků jsou ale i nezkušení a nevyježdění řidiči, kteří by se změnou mohli mít problém.
před 14 hhodinami

Deště dál komplikují žně. Regenerativní pole zkouší vyzrát na klima

Časté přeháňky i vytrvalejší deště v posledních dnech komplikují farmářům sklizeň obilí a řepky. Na jižní Moravě je zatím sklizena jen zhruba třetina ploch. Každý další déšť navíc snižuje kvalitu obilí. V celém Česku zemědělci zatím sklidili necelých třináct procent jimi osetých polí, zlomek proti loňsku. Farmáři na Královéhradecku se na klimatickou změnu snaží vyzrát. Regenerativní pole se zaměřují na obnovu a oživení půdy.
před 15 hhodinami

Obrana koupí zbraně od České zbrojovky za více než čtyři miliardy korun

Ministerstvo obrany koupí ruční zbraně od společnosti Česká zbrojovka v hodnotě až 4,26 miliardy korun bez DPH. Pořídí pušky CZ BREN 2, podvěsné granátomety i pistole, a to včetně příslušenství, oznámilo ministerstvo na webu. Se zakázkou ve čtvrtek vyslovilo souhlas kolegium ministryně obrany Jany Černochové (ODS), informaci nyní dostane vláda.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...