VZP opět vytáhla proti rakovině. Zve na preventivní prohlídky

VZP zve klienty na vyšetření (zdroj: ČT24)

Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) pozve přibližně třetinu svých klientů na preventivní vyšetření nejčastějších druhů rakoviny. Takzvaný screening u nich má vyloučit rakovinu tlustého střeva, prsu či děložního čípku. Adresné zvaní spustí pojišťovna v nejbližších týdnech.

Z téměř šesti milionů klientů VZP obdrží pozvánku na preventivní vyšetření jeden a půl milionu lidí. Podle místopředsedy správní rady Jiřího Skalického uzavřela pojišťovna rok 2015 s kladným saldem 1,5 miliardy korun, což jí umožnilo navýšit prostředky ve fondu prevence na 628 milionů korun. „Současné navýšení o 176 milionů je uměním možného. Věřím, že postupně dosáhneme vyšší částky,“ řekl člen správní rady VZP Rostislav Vyzula (ANO).

„Cílem je zvýšit docházku na vyšetření. Pravidelná návštěva lékaře může lidem v mnoha případech zachránit život,“ dodal Vyzula. „Pokud se tyto programy osvědčí, pak by mohly být pravidelnou součástí útraty,“ doplnil. S adresným zvaním začala VZP již v roce 2014. První fáze projektu skončila loni v červnu. Na základě rozeslaných pozvánek v tomto období vykázali lékaři VZP přes tři miliony prohlídek.

Kdo dostane pozvánku?

Pozvánku na preventivní vyšetření dostanou lidé, kteří v uplynulých čtyřech letech nebyli na onkologické prevenci a ze zákona mají na toto vyšetření nárok. Dopis jim přijde v měsíci jejich narození. Podle pojišťovny tak dostane každý měsíc pozvánku více než sto tisíc lidí. Těm, kteří ani po obdržení dopisu na prohlídku nepřijdou, pošle VZP dopis příští rok znovu.

Na vyšetření rakoviny tlustého střeva a konečníku budou pozváni muži i ženy od padesáti do sedmdesáti let, rakoviny prsu ženy od pětačtyřiceti do sedmdesáti a rakoviny děložního čípku ženy od pětadvaceti do sedmdesáti let.

  • Díky pozvánkám se nejvíce zvýšila docházka na kolorektální screening. Zatímco před zahájením projektu přicházelo na toto vyšetření měsíčně v průměru 31,8 lidí, na základě zvacích dopisů se nechávalo vyšetřit 40,1 lidí. Účast pozvánky zvýšily i u mamografického screeningu. Na ten před adresným zvaním docházelo měsíčně v průměru 31 žen, po něm 32,5 žen.