Snadnější cestování pro lidi s handicapem bude řešit ombudsmanka

Komplikace při nastupování do vlaku, ztížený pohyb ve vagonech nebo nedostatek informací. O problémech, se kterými se handicapovaní potýkají při cestování po železnici, v pondělí diskutovali s ombudsmankou. Do sídla veřejné ochránkyně práv dorazili zástupci hned třinácti neziskových organizací.

„Na informacích mi řekli, že musím mít den předem objednanou plošinu. Tím pádem dnes nemůžu odjet tam, kam jsem chtěla,“ postěžovala si šestadvacetiletá Bára Štěpánková. Je totiž už od narození na vozíku, a tak – podobně jako ostatní handicapovaní – naráží při cestování po železnici na řadu problémů.

„Jsou trochu lepší, novější vlaky, kde už se dostaneme mezi ostatní cestující. Pak jsou starší vlaky, kde se připojuje zavazadlový vagon, takže už se nám stalo, že jsme jeli mezi balíky, koly, zvířectvem a podobně,“ dodala Štěpánková.

Chystá se jednání s dopravci

Jak zlepšit a usnadnit cestování lidem s handicapem řešili zástupci neziskových organizací s ombudsmankou Annou Šabatovou. Kancelář veřejné ochránkyně práv upozorňuje, že podmínky cestování by měly být pro všechny stejné. Bez ohledu na to, jestli mají nějaký handicap.

Zástupci neziskových organizací upozorňují, že to tak není. Problémy nemají jen lidé na vozíku, ale třeba i neslyšící, nevidomí nebo mentálně postižení. „Ochránkyně se opakovaně zabývala podněty lidí, kteří si stěžovali právě na problematickou dostupnost železniční přepravy. Podle železničních dopravců se však jednalo o individuální pochybení,“ řekl právník z Kanceláře veřejné ochránkyně práv Vojtěch Pospíšil.

Bára Štěpánková o cestování vozíčkářů vlakem (zdroj: ČT24)

Například České dráhy, jako největší vlakový dopravce v zemi, se prý snaží handicapovaným vyjít vstříc. „Z přibližně tisíce zavedených vlaků na jižní Moravě je zhruba čtyřicet procent uzpůsobeno pro nějaký způsob bezbariérové přepravy. Stále zvyšujeme počet spojů pro imobilní cestující,“ ujistila před časem mluvčí ČD Kateřina Šubová. Kdo nenajde vhodný bezbariérový spoj, může si ho u drah objednávat 48 hodin předem.

Bára Štěpánková se rozhodla na nápravu dlouholetého problému nečekat: loni si pořídila auto, díky němuž se pohodlně a kdykoliv dostane, kam potřebuje. O zlepšení podmínek pro handicapované, kteří vlaky stále využívají, bude ombudsmanka jednat s dopravci koncem listopadu.