Ženevský autosalon je ve znamení návratu elektromobilů

Ženeva - Letošní ženevský autosalon je ve znamení návratu elektromobilů. Nejmodernější technologie zvýšily výkonnost aut. Nové baterie, které elektromobily pohánějí, jsou lehčí a na jedno nabití vydrží i až několik set kilometrů. V tomto trendu se nejvíce předvedly malé automobilky, které na trend dokázaly reagovat rychleji než velcí výrobci.

Norská automobilka Think Global představila model elektromobilu Think, plně elektrický, bezemisní automobil, který je uzpůsoben pro americký, evropský i asijský trh. V současné době je možné pořídit ho ve Skandinávii, Německu, Velké Británii, Švýcarsku a Německu. Automobilka chce zjistit, jak se auta v některých Evropských státech uchytí a jestli jeho uživatelé získají třeba nějaké výhody. „Sledujeme, jestli města o takové auto stojí, jestli tam třeba může parkovat zdarma," vysvětluje politiku své firmy předseda předsednictva Think Global Jan-Olaf Williums.
 
Firma Lumeneo přišla s malinkým vozítkem pro dvě osoby Smera. Autíčko není nepodobné modelům, jakou jsou Carver nebo Piaggio MP3 a je vybaveno dvěma elektromotory o výkonu 20 koní, které přímo pohánějí zadní kola. Smera dokáže ujet 150 kilometrů při maximální rychlosti 130 km/h a jezdí na lithiovo-iontové baterie. Toto autíčko by mělo na silnicích zůstat alespoň po nějakou dobu raritou. „Zpočátku počítáme s prodejem asi 250 aut ročně, později jak doufám se prodej zvedne,“ vyslovuje svoje naděje prezident firmy Daniel Lumeneo.
 
Kromě již funkčních modelů aut byly představeny studie a koncepce elektromobilů budoucnosti. Dodge, jehož automobily jsou známy vysokou spotřebou, představil model ZEO, tedy Zero Emissions Operation, což znamená provoz s nulovými emisemi. Skutečné auto by mělo být představeno za tři roky.
 
Model Fisker Karma by se měl dostat do prodeje už za půl roku. Podle předsedy představenstva Fisker Automotive Henrika Fiskera bude jejich ekologický model přitažlivý i pro skutečné milovníky aut „Chtěli jsme ukázat, že i ekologické auto může být rychlé, krásné a sexy.“ V Česku bude možné pořídit si Karmu už příští rok a zájemce zaplatí asi 2 miliony korun.

Elektrická auta by měla zůstat hybridní a používat současně oba druhy motorů. Zatímco dnes malý elektrický motor často spíš pomáhá velkému benzínovému, v budoucnu by měl benzínový jen dobíjet baterie. Taková auta by pak jen minimálně znečišťovala ovzduší ve městech.

Vydáno pod