Dráhy chystají tendr na dodávku řídících vozů pro rychlíky

Praha - Výběrové řízení na dodávku řídících vozů pro dálkovou dopravu letos vypíší České dráhy. V rozhovoru pro ČTK to řekl generální ředitel ČD Petr Žaluda. O kolik vozů půjde a kdy by měly být dodány, ale firma ještě neví; zájem zřejmě bude o několik desítek vozů. První prototyp by mohl být na světě počátkem roku 2009.

Nové řídící vozy, které si dráhy chtějí nechat zhotovit „na míru“, chce firma využít spolu s vagony a lokomotivami, jež jsou nyní ve vozovém parku. Řídící vůz je v podstatě vagon s kabinou pro strojvedoucího, ze které se dá ovládat celý vlak, ačkoliv hnací lokomotiva je na opačném konci soupravy. Díky takovému řazení vlaku se nemusí lokomotiva při každé změně směru přepřahat.

„Je to úžasné vylepšení, hodně nám to ulehčí logistiku,“ řekl Žaluda, podle kterého se tím zlepší využití vlaků. Souprava změní směr během několika vteřin, a nikoliv desítek minut, jak je tomu dosud. Zvětší se také kapacita kolejí, které nebudou blokovány pro „šíbování“ vagonů a lokomotivy. Podobné systémy dráhy zatím částečně využívají v regionální a příměstské dopravě.

Počet nových řídících vozů ale záleží na množství peněz, které dráhy získají z ministerstva dopravy. Žaluda tvrdí, že dráhy jsou dlouhodobě podinvestované a potřebují další miliardy na obnovu vozového parku. O navýšení peněz Žaluda údajně průběžně jedná z ministrem dopravy Alešem Řebíčkem, který již dříve vyjádřil se Žaludovými argumenty souhlas.

„Pan ministr vnímá potřebu Českých drah a nyní musí řešit možnosti, jak dostat do Českých drah další peníze,“ řekl Žaluda. Vyjádřil naději, že peníze nad rámec objednávky veřejné dopravy dostanou dráhy od ministerstva již příští rok.

Nákup nových strojů souvisí s výstavbou nových železničních koridorů na jih a západ Čech. Dráhy tak budou potřebovat další kapacity; přitom neuvažují o nákupu ucelených souprav typu Pendolina. Kde nakonec budou nové vozy jezdit, ale ještě není jasné. Speciální tým nyní vyhodnocuje ekonomickou výnosnost každého jednotlivého spoje.

Předběžné výsledky by měly být známy již v polovině tohoto roku; poté možná čekají železnici zásadní změny. Žaluda chce pomocí výsledků šetření přesvědčit kraje, aby přispívaly na železniční dopravu více než nyní. Je možné, že některé regionální spoje se zcela zruší; čistě teoreticky připustil ředitel i přesun Pendolin na jiné trasy.

Na obnovu vozového parku mají dráhy pro letošek k dispozici 3,6 miliardy korun. Chtějí například koupit 100 ojetých vagonů z Německa nebo několik dalších souprav CityElefant. Skutečná minimální potřeba peněz je prý zhruba osm miliard korun.