Dráha na letiště do konce roku 2013, slibují úřady i samospráva

Praha - Zástupci státu a místních samospráv se po sedmnácti letech sporů konečně dohodli na konečné variantě železničního spojení na pražské letiště. Dráha povede z centra Prahy do Kladna v trase Buštěhradské dráhy s odbočkou k letištním terminálům. Podle dnes podepsaného memoranda by první cestující měli jet vlakem na letiště o Vánocích v roce 2013.

Kolem tratě na letiště, takzvaného AirConu, je však mnoho nevyřešených otázek. Memorandum například neřeší způsob financování výstavby a provozu. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je hned několik možností. Jednou z nich je projekt PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, kdy by výstavbu financovala soukromá firma.

PPP podle ministra připadá v úvahu především pro část tratě z letiště do Prahy, výstavbu úseku do Kladna bude pravděpodobně financovat. stát. „V případě PPP bychom chtěli, aby to byl i provozovatel těch vlaků, a nikoliv pouze stavební firma,“ řekl Řebíček. Vedle soukromých firem však může být zdrojem peněz i fond dopravy, krajské rozpočty nebo výnos z privatizace letiště.

O nové rychlodráze se mluví již dlouhá léta, protože Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm. Situaci má vyřešit právě AirCon a také připravované prodloužení trasy metra A.

Vydáno pod