Stavební firmy ve Studénce: Jedna odmítla omezení provozu na trati, pracovníky druhé zatkla policie

Novojičínsko - Dva muže z firmy Bögl & Krýsl, která se podílela na opravě mostní konstrukce v místě železniční tragédie u Studénky, zatkla ve středu večer policie. "Je to náš vedoucí projektu a přípravář zakázky. Jsou to dlouholetí zaměstnanci, kteří postavili řadu mostů," potvrdil ředitel ostravské divize Bögl & Krýsl Miroslav Kovalík. Ta byla subdodavatelem společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava. Podle právní analýzy smluv nese plnou odpovědnost právě ona, tvrdí Moravskoslezský kraj, který je zadavatelem stavby. Česká televize zjistila, že firma odmítla v místě opravy omezení provozu, aby ušetřila.

K zatčení obou mužů nechtějí kriminalisté poskytovat zatím žádné informace ani prozradit, zda si oba zadržení už vyslechli obvinění. Železniční nehodu vyšetřovala policie jako obecné ohrožení a případní viníci si mohou za mřížemi odsedět až deset let.

Tři firmy a horký brambor

Co bylo příčinou neštěstí a kdo ho zavinil, není stále jasné. České dráhy krátce po neštěstí ukázaly prstem na společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava, která most stavěla. Dráhy tvrdí, že je vůbec neinformovala o probíhajících stavebních pracích, takže jim neměly možnost přizpůsobit provoz na trati.

K nehodě, která je považována za nejtragičtější…

… za posledních 15 let, došlo 8. srpna dopoledne. Silniční most nad tratí, na kterém probíhala rekonstrukce, se zřítil na koleje, kudy zrovna projížděl vlak EuroCity z Krakova do Prahy. Srážka si vyžádala sedm mrtvých a na sedm desítek zraněných. 17 cestujících stále zůstává v nemocnici.

„Naše stavební firma to dělá, ale montáž ocelové konstrukce provádí firma Bögl & Krýsl,“ reagoval generální ředitel Dopravních staveb Ostrava Tomáš Vítek. ODS zakázku za více než 26 milionů vyhrála, jako subdodavatele si najala právě tuto česko-německou firmu.

Na stavbě se podílela ještě třetí firma - ostravská Katanreb. Její majitel tvrdí, že jeho dělníci na stavbě dělali jen podřadné práce, které se statikou mostu nesouvisely. „Firma nám nebo naší subdodavatelské firmě dodávala pomocné pracovníky,“ potvrzuje i tiskový mluvčí ODS Dan Šabík. Objevily se i spekulace, že na opravě pracovali nelegální cizinci.

Černého Petra má firma ODS, kraj nechce, aby na stavbě dál pokračovala

Moravskoslezský kraj, zadavatel stavby, uvedl, že z analýzy právních vztahů vyplývá, že plnou zodpovědnost nese ODS. Hejtman Evžen Tošenovský vyjádřil přání, aby v rekonstrukci mostu společnost už dále nepokračovala, minimálně z morálních důvodů.

"My cítíme zodpovědnost….

… za nehodu, kdo za ní může, to ale potvrdí, nebo vyvrátí vyšetřování Police ČR."

/Ostravské dopravní stavby/

„Naše firma navrhne do 20. srpna plán, jak bychom dále postupovali. Naše stanovisko je jednoznačné: Chtěli bychom ten most dokončit, i když to ve stanoveném termínu nebude možné,“ řekl České televizi tiskový mluvčí Dan Šabík. Roli viníka se brání - kdo může za nehodu ukážou podle něho až závěry policejního vyšetřování.

Vinou nedodržení termínu dokončení a profinancování obnosu by mohl Moravskoslezský kraj přijít o dotace, které na stavbu mostu získal od Evropské unie. Ta financovala až 85 procent. „Žádnou podobnou stavbu z fondu EU nepotkala taková nehoda,“ nedokáže vývoj situace odhadnout Tošenovský. Vlakovým neštěstím se má příští středu zabývat také vláda.

ČT: Dopravní stavby odmítly výluku na trati, aby ušetřily

Česká televize zjistila, že případné omezené provozu na železnici, které mohlo následky pádu mostu zmírnit, původně požadoval nejen projektant, ale později ho doporučili i České dráhy. Firma Dopravní stavby Ostrava ale výluku odmítla zaplatit.

„Jak České dráhy, tak projektant uvažovali o tom, že v místě budou při stavbách výluky. Nicméně poté, co jsem provedli ocenění omezení dopravy, tak už se Dopravní stavby Ostrava nikdy neozvaly a o žádné výluky nepožádaly,“ uvedl mluvčí železnic Ondřej Kubala. Firma ODS o něčem takovém podle vyjádření svého mluvčího ale neví.

Poslední závěry vyšetřovatelů: Na vině byla statika

„Stále se domníváme, že statická konstrukce, která podpírala most, nebyla v pořádku,“ řekl nedávno České televizi vyšetřovatel Jiří Jícha, co pokládají za nejpravděpodobnější příčinu neštěstí. Zabývají se ale podle jeho slov také ostatními možnostmi - že tragédii zavinila technická závada nebo selhání některého z pracovníků.

Na rychlík Eurocity se zřítil most, sedm mrtvých, 70 zraněných.
Zdroj: ČT24