ČD zřejmě do léta koupí stovku osobních vagonů

Praha – Nákup stovky ojetých osobních vozů Českými dráhami, o kterém se hovoří již rok, se zřejmě uskuteční již na jaře. Server Euro.cz jako první napsal, že Dozorčí rada ČD schválila vypsání výběrového řízení na nákup vozů ze západní Evropy. České dráhy předpokládají, že dostanou nabídky z Německa a Francie, možná i Rakouska nebo Švýcarska. Dosud jednaly ČD o nákupu ojetých vagonů pouze s Německými dráhami, dohodu se však za uplynulý rok nepodařilo uzavřít.

Vypsání výběrového řízení má Českým dráhám umožnit rozhodnout se mezi několika nabídkami a co nejvýrazněji snížit cenu. Německé dráhy ovšem nabízely staré vozy za cenu 5–10 milionů korun za kus. To je velmi zajímavé i podle dozorčí rady ČD.

„Tato varianta se jeví jako nejjednodušší a nejrychlejší řešení. Cena za ojeté vozy se pohybuje na 10 až 15 procentech toho, kolik by stály nové vagony, což je pro nás velice výhodné,“ řekl Euro.cz náměstek ministerstva dopravy a člen dozorčí rady ČD Vojtěch Kocourek.

Německé vagony označované jako Bim jsou pro ČD zajímavé i proto, že jsou velmi podobné těm, které již v jejich vozovém parku jsou. Vyrobila je stejná východoněmecká vagonka jako většinu starších vozů Českých drah. Později navíc vagony podobné těm, o jejichž nákupu ČD uvažují, zajížděly do Česka na někdejších Interexpresech a v barvách DB i na Eurocity z Drážďan, Mnichova nebo Norimberku.

Proběhne-li výběrové řízení podle představ vedení Českých drah hladce, měly by nakoupit ojeté vagony do poloviny příštího roku. ČD by ovšem podle Euro.cz na kompletní obnovu zastaralého vozového parku potřebovaly do roku 2015 vydat zhruba sto miliard korun. „Pro představu, jeden nový vagon Eurocity stojí kolem 50 milionů korun, souprava o deseti vozech tak vyjde na půl miliardy, s lokomotivou to dělá přes 600 milionů,“ vysvětlil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.