Ředitelé škol se topí v papírech

Praha – Ředitelny jsou plné papírů. Na vedení škol se z nejrůznějších stran valí formuláře, dotazníky, statistiky, analýzy, výroční zprávy, rozhodnutí, smlouvy. Ředitelé přitom někdy musí vyplňovat totožné údaje opakovaně, třeba pro obce, inspekci, ministerstva a další úřady, ty si je totiž mezi sebou nepředávají. Papírování je většinou na ředitelích samotných, někdy jim pomáhá sekretářka nebo ekonom.

„Když se chci věnovat svojí práci pořádně a chci se věnovat lidem, tak papíry musím odkládat na večer nebo na víkend,“ stěžuje si ředitelka Gymnázia Na Zatlance v Praze Jitka Kmentová. „Přiznávám, že pokud je to úplně zbytečné, tak to třeba ani neřeším a nevěnuji se tomu,“ dodává ředitel základní školy z Prahy 8 Jan Korda.

Ministerstvo slibuje změnu

Reportáž Ivana Lukáše (zdroj: ČT24)

Nářky ředitelů na přebujelou administrativu už vyslyšelo i ministerstvo školství. Vytipovalo 20 oblastí, kde by papírů mohlo ubýt. Chce se podívat na zákony, vyhlášky, zjednodušit třeba přijímací řízení nebo odstranit opakované posílání stejných čísel různým úřadům.

Mluvčí MŠMT Kateřina Bohmová:

„Budeme iniciovat jednání mezi kraji a také ministerstvem financí, abychom vyspecifikovali jedno místo, kde bude možné všechny tyto údaje najít.“

Ze všeho nejdřív chce ministerstvo školství omezit nejrůznější šetření, analýzy nebo výzkumy. Hlavní snížení administrativy by ale měla přinést až novela školského zákona, kterou chce současná ministryně připravit pro svého nástupce.