Ústí n. L. – Obyvatelé Ústeckého kraje si na kompletní dálnici D8 ještě počkají několik let, problémový úsek přes České středohoří totiž bude hotový nejdřív v roce 2012, ale spíše později. Po společném jednání to přiznali zástupci Ústeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic. Teď se proto připravují tři možné scénáře – ten nejhorší dokonce počítá s tím, že dálnice nebude dostavěná nikdy.
D8 bude hotová nejdřív v roce 2012, možná ale nikdy
Už teď je jasné, že se nestihne původní termín dostavby, tedy letošní rok. Ředitelství silnic a dálnic totiž potřebuje od vydání potřebných stavebních povolení zhruba 30 měsíců na samotnou stavbu. Zatím chybí povolení pro zhruba pětikilometrový úsek v Českém středohoří, kde se vyskytují vzácné biotopy, ve zbytku trasy už se staví.
Nejoptimističtější varianta počítá s kompletní dálnicí z Prahy až do Ústí v roce 2012, stavbu ale blokují ekologičtí aktivisté ze sdružení Děti země – ti by museli dostavbu přestat zdržovat. Krajský úřad se proto obrátil na všechny zainteresované ekologické organizace s touto žádostí. Ani zástupci kraje ale nepředpokládají, že by s žádostí uspěli.
Dětem země vadí, že dálnice dostala výjimku ze zákona, který podobnou stavbu v chráněné krajinné oblasti zakazuje. „Žaloby určitě stahovat nebudeme, protože chceme zjistit viníky, a ty poznáme až po vydání rozsudku,“ uvedl Miroslav Patrik z Dětí země. Podle Markéty Peřinové ze Správy CHKO ale vliv dálnice na krajinný ráz není zásadního charakteru.
Pravděpodobnější je proto druhá varianta, která předpokládá i pomoc vlády a parlamentu. „Předpokládá, že se schválí nové zákony, které do budoucna zabrání u podobných staveb obstrukcím,“ uvedla hejtmanka Jana Vaňhová. Ta se už dříve obrátila s žádostí o pomoc na končícího premiéra Jana Fischera a politickou podporu pro dokončení stavby dálnice prý bude hledat i dál. Premiér hejtmance odepsal, že vláda nad problémy při dostavbě D8 oči nezavírá, za současné legislativy prý ale nemá možnost zasáhnout.
Kraj ale připravuje i třetí variantu v případě, že by zákonodárci nepomohli. V tom případě by se totiž dostavba dálnice odložila na neurčito. Vaňhová sice tuto možnost považuje za naprosto nepřijatelnou, nemůže prý ale vyloučit, že se tak nakonec nestane. Účastníci kulatého stolu se dnes shodli, že by dostavbě mohl dopomoci vládní zmocněnec, který by mohl zprostředkovat další jednání s ekology.
Příští rok se otevře nový úsek u Lovosic
Dálnice teď končí před Lovosicemi a velká část dopravy míří přímo do města. Podobným způsobem je na druhé straně chybějícího úseku zatíženo i Ústí nad Labem. V obou městech se ve špičkách tvoří dlouhé kolony, navíc trpí i obce podél objízdné trasy. Navíc nadměrná doprava přetěžuje místní komunikace, Ředitelství silnic a dálnic tyto škody odhaduje na 50 milionů korun.
Situace by se mohla trochu zlepšit koncem letošního roku, kdy se otevře nová křižovatka u Lovosic. Příští rok se navíc zprovozní první a nadlouho i poslední úsek dálnice mezi Lovosicemi a Bílinkou, dlouhý zhruba tři kilometry. To by mělo změnit dopravní toky – část vozidel směřující do Německa tak zřejmě bude jezdit přes Teplice. Lidé s postižených obcí už ale nechtějí dále čekat, třeba ve Velemíně proto plánují na příští týden krátkou blokádu silnice, po které auta nedostavěný úsek objíždějí.