Cestující se mohou vyjádřit k jízdním řádům pro příští rok

Praha – Obce a v některých případech i jednotliví cestující mohou zaslat své požadavky k železničnímu jízdnímu řádu pro příští rok. Kraje nebo společnosti, které je zastupují při organizaci dopravy, zveřejnily návrh nových jízdních řádů, které mají začít platit od 12. prosince. Kdo je nespokojen s provozem osobních a spěšných vlaků, může se obrátit na krajský úřad nebo na organizátora dopravy s žádostí o změnu. Cestující, kteří by byli rádi, aby jinak jezdily rychlíky nebo expresní vlaky, mají možnost obrátit se na ministerstvo dopravy.

Návrhy jízdních řádů zatím zveřejnila pražská společnost ROPID, která organizuje dopravu na území hlavního města a části Středočeského kraje, jihomoravská společnost Kordis, Moravskoslezský kraj, Plzeňský kraj, Pardubický kraj, Olomoucký kraj a společnost OREDO, která se stará o regionální provoz v Královéhradeckém kraji.

Některé regiony – například Jihomoravský kraj – očekávají, že dostanou připomínky k jízdnímu řádu od obcí. Návrhy na změny od občanů by proto měly mířit právě k obcím. Naproti tomu například Plzeňský kraj předpokládá, že případné připomínky dostanou přímo.

Leccos zůstane při starém

Nový jízdní řád není podle navržených tabulek revoluční, ačkoli nelze přehlédnout některé výrazné novinky. Zřejmě i díky dlouhodobým smlouvám, které loni uzavřely jednotlivé kraje s Českými drahami, zůstanou klíčové spoje zhruba ve stávající podobě.

Intenzivněji než dnes má být v roce 2011 využit hraniční přechod u Lichkova. Pardubický kraj počítá se zavedením několika párů spěšných vlaků z Pardubic, resp. Ústí nad Orlicí do polského Klodzka.

V Praze začnou jezdit nové víkendové spoje tzv. městské linky, které navíc budou z Libně zajíždět až do Hostivaře. Městskou linku dostane také Plzeň, kde budou jezdit přímé vlaky z Kozolup do Blovic. V Plzeňském kraji budou nadále jezdit spěšné vlaky Plzeň – Domažlice, které zajistí dopravce Regiojet.

Tatáž společnost má od března 2011 začít provozovat rovněž nedotované vlaky Intercity z Prahy do Českého Těšína, které budou zastavovat v Ústí nad Orlicí a Zábřehu, naopak projedou „železniční města“ Kolín a Českou Třebovou.