ČD prodávají méně jízdenek, tržby však rostou

Praha – Železniční dopravci prodali v letošním prvním pololetí asi o 1,5 procenta méně jízdenek než před rokem. Podle statistiky ministerstva dopravy se tak za šest měsíců vlakem svezlo 82,6 milionu cestujících. České dráhy, které jsou největším železničním dopravcem, ovšem oznámily, že jejich tržby z prodeje jízdenek naopak vzrostly o dvě procenta. Přitom upozornily, že počet prodaných jízdenek nemusí odpovídat skutečnému počtu přepravených cestujících.

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka jezdí stále více cestujících v rámci integrovaných dopravních systémů na předplatní jízdenky a počet jejich jízd nelze přesně zjistit. „Lidé také častěji využívají skupinové a síťové jízdné, kde na jednu jízdenku může cestovat více osob, respektive na jednu jízdenku uskuteční více cest,“ dodal.

Lidé také mají větší zájem o dražší jízdenky – častěji než dříve cestují do zahraničí a také jejich vnistrostátní cesty jsou delší. Podle Radka Joklíka se v pololetí zvýšila průměrná délka cesty vlakem z loňkých 38,7 kilometru na 39,3 kilometru. Letos v srpnu potom činila průměrná délka cesty více než 44 kilometrů.

Pokles cestujících ve vlacích – nebo alespoň počtu prodaných jízdenek – pokračuje už několik let. Za celých loňských dvanáct měsíců se meziročně snížil počet přepravených lidí ve vlacích ČD o sedm procent na 163 milionů. Ostatní dopravci obsloužili další dva miliony cestujících – v současnosti jezdí na několika tratích v Karlovarském, Královéhradeckém a Olomouckém kraji společnost Viamont, na jihočeských úzkokolejkách zajišťují dopravu Jindřichohradecké místní dráhy.