Pražský dopravní podnik chce ušetřit energii, použije tzv. invertory

Praha - Pražský dopravní podnik šetří, kde se dá. Jako největší spotřebitel elektřiny v metropoli hledá možnosti, jak snížit její celkový odběr. Některé stanice metra by mohly být už brzy zkušebně vybavené takzvanými invertory, tedy zařízeními, jež jsou schopná uchovat energii získanou při brzdění a dál ji využít. Technologie podobná invertorům by podle odborníků mohla fungovat i pro tramvajovou dopravu. V současné době dopravní podnik prověřuje nabídky zahraničních firem.

Roční rozpočet na provoz, s nímž hospodaří pražský dopravní podnik, je 12 miliard korun. Dvě miliardy utratí za pohonné hmoty a elektřinu a právě její spotřebu by chtěl dál snižovat. Vloni Dopravní podnik omezil odvětrávání stanic a tunelů metra v denních a večerních energetických špičkách. Na menším odběru elektřiny ušetří ročně skoro 20 milionů korun. „My sice šetříme, ale ty úspory nám požírá vzrůstající cena energií,“ míní Martin Dvořák, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Spotřeba klesla až o třicet procent

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Po výměně a modernizaci souprav metra a většiny tramvají, které nyní rekuperují energii získanou při brzdění dopravnímu podniku, klesla spotřeba elektřiny o třicet procent. Velká část této energie ale stejně zůstává nevyužita a ztrácí se. Podle Dvořáka se mnoho výrobců zabývá otázkou, jak na určitou dobu uchovat energii pro další použití. Právě tyto problémy by mohly vyřešit takzvané invertory. „Převedou rekuperovanou energii zpět do nadřazené sítě metra a tím tu energii poskytnou ostatním spotřebičům, jako jsou eskalátory, hlavní větrání či čerpadla,“ vysvětlil proces dopravní vedoucí metra Marek Kopřiva.

Dopravní podnik uvažuje umístit invertory například ve stanici metra Kobylisy. Elektrotechnici ale ještě propočítávájí návratnost 10milionové investice. Podle prvních kalkulací by ale tato stanice díky němu ročně ušetřila elektřinu za 3 miliony korun. „Kobyliská stanice byla vytipovaná jako nejvýhodnější, protože se nachází na spádu a nabízí se tam maximální možnost využití potenciální energie při brždění,“ doplnil Kopřiva.