Řidiči do 25 let tvoří druhou nejrizikovější skupinu. Vloni z nich boural každý sedmý, zahynulo přitom 141 lidí, z toho v 70 případech sami viníci. A jak ukazuje statistika, hlavním viníkem byl často alkohol. „Oni si myslí, že tím, že zvládli autoškolu, se už naučili ovládat vozidlo, že jim ta silnice patří. Zejména, když dostanou silný, i když ojetý vůz,“ přibližuje myšlení mnoha čerstvých majitelů řidičských průkazů dopravní psycholog Martin Kořán.
Proto je tématem, o kterém se mluví již dlouho, tzv. řidičský průkaz na zkoušku. Expertní skupina ministerstva dopravy už zpracovává konkrétní návrhy, za jakých podmínek by mladí řidiči mohli usednout za volant.
Za volant již v 17 letech?
Jedna varianta počítá s tím, že za volant by si mladý řidič mohl sednout už v 17 letech, ale jen pod dozorem alespoň třicetiletého bezúhonného a školeného řidiče. Navíc ve zřetelně označeném autě. „V Německu s tím měli obrovský úspěch, klesla tam nehodovost mladých lidí o více jak 50 %,“ popisuje úspěchy metody Stanislav Huml, dopravní expert a poslanec za VV.
Mladý šofér by pak v 18 letech dostal řidičák na dva roky, na zkoušku. Kromě autoškoly by musel absolvovat i test bezpečné a defenzivní jízdy a dopravní psychologie. Pozor by si musel dát na body. „Umím si představit, že bude potřeba menší počet bodů, při kterých se vyřadí z provozu, třeba na dva nebo tři měsíce,“ přemítá Huml. „Hrozba sankcí spolu s prevencí dokáže změnit u určité skupiny mladých řidičů chování. Samozřejmě se ale nedá říct, že to platí obecně,“ přidává další názor dopravní expert z ministerstva dopravy Jaroslav Hořín.