Stát se obohatí už na autech z roku 2006

Praha – Průměrné české auto je staré 13,7 roku. Číslo se průběžně snižuje a na silnicích se objevují stále modernější – většinou tedy i bezpečnější – vozy. Na průměr Evropské unie, který činí 8,2 roku, však Česko stále ztrácí. Stát je přesvědčen o tom, že vhodnou cestou k dalšímu snížení průměrného věku českých automobilů je výraznější zpoplatnění přeregistrace starších vozů. Zatím lidé musí platit tzv. ekologickou daň při přihlašování ojetin vyrobených před rokem 2000. Nově ale bude stát chtít peníze i za přehlašování vozů, které sjely z výrobní linky v roce 2006 nebo dříve. Norma začne platit zřejmě v roce 2014.

Úřady vysvětlují zpřísnění poplatků  snahou o ochranu životního prostředí. Po roce 2000 začala platit emisní norma EURO 3, při registraci vozů, které ji plní, se zatím nemusí platit. Nová podoba tzv. ekologické daně ale tato auta zpoplatní, nebude se platit jenom za vozy splňující normu EURO 4, která platila od roku 2006.

Kromě zpoplatnění vozů s normou EURO 3 budou platit více lidé, kteří budou chtít přeregistrovat starší automobily. „Cílem navrhovaného opatření je lepší ochrana životního prostředí tím, že se omladí vozový park v České republice,“ shrnul mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jiří Sochor cíl plánovaného zpřísnění poplatků za přeregistraci.

Reportáž Jana Šenkýře (zdroj: ČT24)

V letech 2000 až 2006 vznikla celá třetina automobilů, které dnes jezdí po českých silnicích. Jejich řidiči přínos plánované daně zpochybňují. „Ty tři tisíce jsou peníze navíc, ale kvůli tomu nebudu šetřit na nové auto,“ podotkl majitel focusu z roku 2003 Ladislav Bína.

I když změnu experti většinou chválí, poukazují, že největší problém nepředstavují poměrně moderní auta vyrobená v první polovině minulého desetiletí, ale nejstarší stroje nesplňující žádnou emisní normu. Jejich počty se na českých silnicích sice ztenčují a tato auta najezdí méně kilometrů než mladší stroje, do ovzduší za rok i tak vypustí přes 12 kilotun škodlivých látek. „Celkový objem emisí starých vozidel je srovnatelný s celkovým objemem všech ostatních nových vozidel,“ zdůraznil Martin Hron ze společnosti TÜV SÜD Czech.

  • Poplatky za registraci autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2527/252677.jpg
  • Poplatky za registraci autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2527/252678.jpg
  • Emise uhlovodíků a oxidu dusíku autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2527/252679.jpg