Krajský úřad loni v březnu vydal stavební povolení. Děti Země se odvolaly, ministerstvo dopravy jim však nevyhovělo a sdružení neuspělo ani později se žalobou k Městskému soudu v Praze.
Pražští soudci zaujali názor, že aktivisté z Dětí Země v původním řízení před úřady vůbec neměli vystupovat jako účastníci řízení. NSS s tím nesouhlasí, poukázal mimo jiné na to, že ve stavebním řízení se často řeší také otázky spjaté s ochranou životního prostředí.
„Teprve ve stavebním řízení jsou s konečnou platností vypořádány mnohé námitky týkající se ochrany životního prostředí, které byly uplatněny již v územním řízení a nebyly v něm vyřešeny definitivním způsobem. Rovněž konkrétní podmínky provádění stavby, které se posuzují ve stavebním řízení, mohou mít významný vliv na životní prostředí,“ stojí v rozhodnutí senátu s předsedou Josefem Baxou.
Nejvyšší správní soud se souběžně zabýval také další stížností Dětí Země, která souvisí s D8. Šlo o most Dobkovičky v úseku Lovosice-Řehlovice. Také v tomto případě sice NSS zjistil chyby, ale nebyly natolik závažné, aby kasační stížnosti aktivistů vyhověl.
Dálnice D8 spojí Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. Kontroverzní názory vyvolává především kvůli tomu, že protíná České středohoří. Justice už v minulosti na popud ekologů zrušila územní rozhodnutí, na které byla vázána řada stavebních povolení. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto znovu žádá o sloučené územní rozhodnutí a stavební povolení, které by umožnilo dokončit chybějící úsek.