Sdružení nechce u ústeckého nádraží žádné nové budovy

Ústí nad Orlicí – Občanské sdružení Nádraží nedáme, které před časem zabránilo demolici historické staniční budovy v Ústí nad Orlicí, chce, aby Správa železniční dopravní cesty nestavěla nové odbavovací prostory a ponechala veškeré služby ve staré budově. Aktivisté jsou přesvědčeni, že stávající nádražní objekt může po potřebné rekonstrukci dále naplno sloužit a nové budovy nejsou potřeba. Potvrzují to i někteří železniční odborníci.

Využití staré nádražní budovy hledají občanské sdružení, SŽDC, České dráhy a ústecká radnice od okamžiku, kdy ji ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku a zamezilo tak plánované demolici. Železniční správa přišla mimo jiné s nápadem ponechat v budově železničáře, vždy ale současně hovořila o výstavbě podchodu pod kolejištěm do městské části Kerhartice a s výstavbou nové technické budovy na kerhartické straně. Podle sdružení je ale taková stavba zbytečná, stávající odbavovací budova může být i nadále zázemím pro železničáře i cestující. „Původní nádraží by v tomto nevelkém městě odbavení cestujících s přehledem zvládalo,“ řekl na dnešní tiskové konferenci předseda sdružení Martin Kadrman.

SŽDC podle Nádraží nedáme pouze jde plánovanými stavbami za desítky milionů korun na ruku stavebním firmám. Železniční správa ale zdůrazňuje potřebu nové technické budovy. „Staré nádraží leží uprostřed kolejí, což je nepohodlné i nebezpečné pro cestující. Budova navíc neodpovídá technickým požadavkům železniční dopravy 21. století,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

S tím ale nesouhlasí někdejší předseda dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák. Požadavky železničářů na velikost zázemí jsou podle něj značně přehnané. „Na zajištění provozu i velkého nádraží jsou dnes potřeba asi tři počítače. Rekonstrukce navíc počítá se zachováním exteriéru, interiér bude přizpůsoben technickým požadavkům,“ upozornil Zdeněk Žák.

Architektonicky významná nádražní budova z roku 1874, která leží na křižovatce tratí Praha–Olomouc a Ústí nad Orlicí–Lichkov, měla podle původních plánů SŽDC padnout přeložce hlavní trati od Chocně. Koleje měly vést místem, kde budova stojí, aby vlaky nemusely zpomalovat před přilehlým obloukem. Nakonec ale železničáři zjistili, že lze trať vést tak, že se budově vyhne. Zachování starého nádraží potom pojistilo ministerstvo kultury, když budovu prohlásilo kulturní památkou.

Stavební práce na novém železničním koridoru v Ústí nad Orlicí by měly začít příští rok. Stavba zhruba za dvě miliardy korun by měla být dokončena do dvou let.