Skla v Regionovách mohou být nebezpečná

Šumperk – Zmodernizované železniční jednotky Regionova jsou podle Drážní inspekce nebezpečné. Při nárazu se může sklo v přepážce oddělující oddíl pro cestující od dveřní plošiny roztříštit tak, že poraní cestující. Společnost PARS Šumperk, která Regionovy vyrábí ze starých regionálních motoráků, sice na žádost Českých drah začala do nově vyráběných jednotek dosazovat jiné přepážky, v soupravách už dodaných ale úpravy dělat nebude, neboť prý nejde o konstrukční vadu.

Žluto-zeleným motorákům se dopravní nehody nevyhýbají. Jezdí na regionálních tratích plných přejezdů, které navíc obvykle nejsou zabezpečeny tak dokonale jako hlavní tahy. Mezi nejvážnější patřil střet Regionovy s nákladní vlakem ve Ždírci nad Doubravou v roce 2008, dvě nehody, které přišly krátce po sobě koncem loňského roku po srážce s posunovací lokomotivou v Kamenných Žehrovicích a s kamionem ve Stráži nad Nisou, nebo letošní střet vlaků ve Vodňanech. Celkem při těchto haváriích utrpělo zranění zhruba 50 lidí. Podle Drážní inspekce mohlo být toto číslo menší, kdyby byla jinak zkonstruována přepážka mezi oddílem pro cestující a dveřní plošinou. „Při nárazu vozidla dojde k deformaci jeho skříně a část stropu narazí do skleněné přepážky, kterou roztříští,“ přiblížil inspektor Michal Miklenda.

Podle výrobce vlaků firmy Pars nova by ale ani prasklá přepážka neměla být nebezpečná. „Příčky jsou vyplněny kaleným bezpečnostním sklem, které se v případě nehody roztříští na tisíce malých kousíčků, které sice mohou způsobit drobné oděrky, ale rozhodně nemohou způsobit řezné rány,“ zdůraznila mluvčí Parsu Michaela Linhartová. Drážní inspekce však upozornila, že tomu tak vždy není. „Máme evidována i řezná poranění, stává se, že se vytvoří i větší střepy,“ zdůraznil inspektor Miklenda.

Výrobce vlaků ovšem trvá na tom, že nejde o konstrukční vadu a že vozy schválil Drážní úřad. Konstrukci přepážky na žádost Českých drah změnil, upravená verze se ale objevila pouze v novějších sériích. Starší Regionovy jsou stále ve stavu, který je podle inspekce nebezpečný. České dráhy podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského zjišťují, zda je možné provést úpravy.

Přepážky v Regionovách nejsou jediný bezpečnostní problém, který musí dráhy vyřešit. Už dlouho musí čelit faktu, že některé vagony nemají za jízdy blokované dveře. V minulosti z rychle jedoucích vlaků vypadlo několik lidí a zahynulo. Kromě rychlíkových vozů, ze kterých byly pojistky odebrány – aby byly nyní opět dosazovány – jde o stovky vozů využívaných v regionální dopravě, které nemají blokované dveře už od výroby. S tímto problémem mají pomoci až komplexní rekonstrukce vagonů. „V oblasti motorových souprav lze předpokládat, že tento typ vozů během jednoho až dvou let zmizí,“ uvedl mluvčí Šťáhlavský.

Reportáž Jakuba Linky a Barbory Jelínkové (zdroj: ČT24)
Vydáno pod