Regiojet zahájil prodej jízdenek, vyjede za tři týdny

Praha – Zbývají poslední dny, kdy České dráhy budou jediným dopravcem provozujícím v Česku pravidelné dálkové vlaky. Společnost Regiojet začne jezdit 26. září v trase mezi Prahou a Havířovem. Už je zřejmé, že do boje proti ČD nasadily ceny odpovídající nejlevnějším nabídkám dosud jediného dopravce. Regiojet dnes oznámil, že jízdenky mezi Prahou a Ostravou bude prodávat od 230 korun, za cenu odpovídající tzv. SporoTiketům drah. Lístky lze zakoupit buď na novém webu Regiojetu, nebo na prodejních místech ve stanicích, kde budou žluto-černé vlaky zastavovat – Praze-hlavním nádraží, Praze-Libni, Pardubicích-hlavním nádraží, Ústí nad Orlicí, Zábřehu na Moravě, Olomouci-hlavním nádraží, Hranicích na Moravě, Ostravě-Svinově, Ostravě-hlavním nádraží, Ostravě-Stodolní a Havířově. Vlaky Regiojet budou zprvu jezdit třikrát denně každým směrem – oproti údajům uvedených v jízdním řádu vydaném loni v prosinci se tedy bude skutečný provoz lišit.

Jednoduchý tarif je prvním trumfem Regiojetu

Tarif Regiojetu má mít oproti konkurenci hlavní výhodu ve své přehlednosti a jednoduchosti. Zatímco České dráhy mají řadu různých ceníků, které jsou navíc odlišné pro držitele věrnostních In-karet, Regiojet nabídne pouze čtyři druhy jízdného, tři typy komerčních slev a dále slevy, které všem zákazníkům jednotlivých dopravců garantuje ministerstvo financí. „Nejlevnější ceny nabídneme držitelům tzv. kreditových jízdenek. Jejich rezervaci budou pasažéři provádět pouze přes smsky nebo online na internetu,“ přiblížil předseda představenstva společnosti Regiojet Radim Jančura s tím, že počet podobných akčních jízdenek bude omezen v průměru vždy na několik desítek procent kapacity každého spoje.

Za nejlevnější jízdenky zaplatí zákazníci Regiojetu vždy cenu podobnou té, kterou zaplatí za nejlevnější verzi SporoTiketů majitele In-karet ČD – a až o několik desítek korun méně než dají za lístky drah lidé, kteří In-kartu nemají. Mezi Pardubicemi a Prahou se tak lidé s těmito lístky svezou za 80 korun, o padesátikorunu víc si připlatí při cestě do Ústí nad Orlicí, 160 korun je bude stát cesta do Zábřehu na Moravě a 190 korun uhradí za jízdenku do Olomouce.

RegioJet
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Kromě akčního jízdného bude nový dopravce nabízet kreditové nebo otevřené jízdenky. Jejich cena už bude vyšší, odpovídat bude SporoTiketům ČD, které seženou cestující bez In-karty. Na rozdíl od akčních nabídek – ale stejně jako zlevněné jízdenky drah – už umožní cestovat libovolným spojem Regiojetu. Z Prahy do Pardubic bude stát otevřená jízdenka stokorunu, do Olomouce pak 220 korun. Tzv. obyčejné jízdné pak bude v hierarchii cen Regiojet nejdražší – Prahu s Pardubicemi spojí za 130 korun, do Olomouce umožní cestování za 290 korun a do Ostravy za 420.

Je ovšem možné, že záhy vypukne cenová válka. „Konkurenci vnímáme a připravujeme se na ni. Pro naše cestující brzy připravíme další akční zlevněné nabídky,“ reagoval na nástup nového dopravce mluvčí Českých drah Radek Joklík.

CENY REGIOJETU VERSUS CENY ČD

Praha hl. n.–Ostrava hl. n.: od 230 Kč (IC Regiojet) / od 230 Kč (EC/IC/Ex ČD s In-kartou) / od 310 Kč (IC ČD bez In-karty) / od 330 Kč (Pendolino s In-kartou) / od 510 Kč (Pendolino bez In-karty)

Praha hl. n.–Olomouc hl. n.: od 190 Kč (IC Regiojet) / od 160 Kč (EC/IC/Ex/R ČD s In-kartou)/od 220 Kč (EC/IC/Ex/R ČD bez In-karty) / od 260 Kč (Pendolino s In-kartou) / od 420 Kč (Pendolino bez In-karty)

Ústí nad Orlicí–Hranice na Moravě: od 140 Kč (IC Regiojet) / 141 Kč (R ČD s In-kartou) / 187 Kč (R ČD bez In-karty)

Vlak
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Odškodnění za zpoždění nebude jen symbolické

Regiojet ve svých přepravních podmínkách představitel také systém odškodnění cestujícím v případě zpoždění, platit bude také například v případě, že přestane fungovat klimatizace. V případě, že zpoždění vznikne vinou dopravce – tzn. po poruše – dostanou cestující zpět až celé jízdné, pokud zpoždění přesáhne dvě hodiny. Při hodinovém a větším zpoždění dosáhne odškodné poloviny ceny jízdného, při zpoždění přes půl hodiny mohou cestující žádat o návratek deseti procent. V jiných případech dá Regiojet cestujícím peníze zpět, bude-li zpoždění vyšší než hodinu – potom půjde o čtvrtinu ceny – popř. dvě hodiny – tehdy dostanou cestující zpět polovinu jízdného.

Současně by se ve vlaku Regiojetu nemělo stát, že by ve voze panovalo obzvlášť nepříjemné prostředí. Pokud kvůli poruše klimatizace, resp. topení stoupne teplota nad 30 stupňů Celsia nebo klesne pod 15 stupňů, dostanou cestující zpět polovinu ceny jízdenky.

Odškodné není na železnici novinkou, zatím se ale ve větší míře týkalo pouze mezinárodní dopravy. Ve vnitrostátním provozu nabízejí dráhy spíše symbolické odškodné a navíc se většinou týká pouze těch cestujících, kteří cestují na dlouhých trasách. Dopravce dává také od poškozených cestujících ruce pryč, pokud zpoždění vzniklo například v důsledku výluky nebo kvůli nehodě na přejezdu. Pouze v Pendolinu lze žádat takřka bezvýhradné proplacení ceny rezervace, pokud zpoždění přesáhne hodinu.

Pomalejší než Pendolino, ale stejně rychlý jako expres

Pro koho není cena hlavním vodítkem, může se pustit do studia jízdních řádů Regiojetu. Oproti původním plánům firmy jezdit každé dvě hodiny je nabídka spojů chudší, soukromé expresy pojedou pouze třikrát denně každým směrem. V dopravní špičce se jich však lidé dočkají. Z Prahy-hlavního nádraží pojedou Regiojety v 7:27, 11:27 a 17:27, z Havířova v 5:20 (v pracovní dny), resp. 6:27 (o víkendech), denně potom ve 12:27 a 16:27. Jízdní doba z Prahy hl. n. do Ostravy-Svinova má činit 3 hodiny a 33 minut (v opačném směru o minutu více). Budou tedy takřka stejně rychlé jako bezpříplatkové přímé vlaky Českých drah, které trasu ujedou za 3 hodiny a 37 minut ve směru z Prahy (v opačné směru o sedm minut více), avšak výrazně pomalejší než Pendolino, kterému trvá cesta pouze 2 hodiny a 54 minut (v obou směrech).

ODJEZDY VLAKŮ REGIOJETU A ČD

Odjezdy Regiojetu z Prahy hl. n.: 7:27, 11:27, 17:27

Odjezdy EC/IC/Ex/R ČD z Prahy hl. n. do Ostravy: 0:11, 4:17, 6:17, 8:17, 10:17, 12:17, 14:17, 16:17, 18:17, 20:17, 21:17

Odjezdy Pendolin z Prahy hl. n. do Ostravy: 5:13 (v pracovní dny)/7:13 (o víkendech), 9:13, 11:13, 15:13, 16:13 (pouze v pátek), 17:13, 19:13 (nejede v sobotu), 20:13 (pouze v neděli)

Odjezdy Regiojetu z Ostravy hl. n. do Prahy: 5:41 (v pracovní dny)/6:48 (o víkendech), 12:48, 16:48

Odjezdy EC/IC/Ex/R ČD z Ostravy hl. n. do Prahy: 3:39, 3:48, 5:48, 7:55, 9:55, 11:55, 13:55, 15:55, 17:55, 19:55, 23:35

Odjezdy Pendolin z Ostravy hl. n. do Prahy: 4:37 (pouze v pracovní dny), 5:37 (nejede v neděli), 7:37, 9:37, 11:37 (pouze o víkendech), 13:37, 15:37, 17:37, 19:37 (pouze v pátek a neděli)

V příštím roce chtějí dráhy zrychlit své expresy tak, aby jejich jízdní doby odpovídaly maximální rychlosti 160 km/h. Regiojet na to se svými lokomotivami schopnými dosáhnout maximálně 140 km/h nemůže odpovědět. Jeho skrytou zbraní ale mohou být zastávky. Žluté vlaky totiž obslouží Ústí nad Orlicí, kde zastavují pouze „koženkové“ a navíc pomalé rychlíky, nebo Hranice na Moravě, kde v příštím roce přestanou ostravské expresy ČD zastavovat.

Vlakem do Ostravy i Zábřehu, autobusem až do Frýdku-Místku

Důležité také bude, kudy nové soukromé expresní vlaky pojedou. Budou představovat například jednoznačně nejkomfortnější spoje zastavující v Ústí nad Orlicí, obslouží Zábřeh a Hranice, na Ostravsku potom pojedou po jižní trati do Havířova. Oproti vlakům ČD tak nepojedou do Bohumína – podle zástupců Regiojetu je to obchodní záměr. „Současné vlaky objíždí ostravskou aglomeraci ze severu, a proto se vyhýbají Havířovu. Pro nás je to zajímavé, obrovské město, kterému se dosud komfortní spoje vyhýbaly,“ poznamenal ředitel Regiojetu Jiří Schmidt.

Autobus Student Agency
Zdroj: ČT24/autobusovenoviny.cz

Stejně jako dráhy povede i Regiojet ke svým vlakům přípoje. Ty ale nebudou mít podobu regionálních železničních spojů, nýbrž meziměstských autobusů mateřské společnosti Student Agency. Autobusy pojedou k hlavní železniční trati z Nového Jičína, Příboru, Frýdku-Místku, Karviné a také Otrokovic a Zlína. „Tento model jsme zvolili pro ty cestující, kteří jsou z klasických neželezničních destinací. Třeba Zlín dnes spojuje s Prahou jediný přímý vlak. My do prosince chceme dosáhnout toho, aby kombinace žlutých vlaků a autobusů spojovala obě města každé dvě hodiny,“ přiblížil Jiří Schmidt.

RegioJet
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Neobvykle prostorné vagony přinesou wi-fi a zesilovač signálu

Vlaky Regiojet (vedené v kategorii Intercity) budou sestaveny z elektrických lokomotiv Škoda řady 162 a starších vagonů z 80. let minulého století nakoupených od Rakouských drah. Vozy jsou však po razantní rekonstrukci, Regiojet navíc upravil všechny vozy tak, že nabídnou komfort blížící se spíše první třídě. Ve velkoprostorových vozech tak budou sedadla v uspořádání 2+1, v každém vagonu bude pouze 48 míst k sezení – oproti 66 místům v běžných oddílových vozech druhé třídy typu UIC-Z, resp. 88 místům ve velkoprostorových vozech. V každé soupravě Regiojet by měly být řazeny čtyři vagony.

Cestující se ve vlaku konečně dočkají bezdrátového připojení k internetu, které přes dlouhou snahu dosud nedokázaly České dráhy zprovoznit ani v Pendolinech. Ve vagonech budou také zesilovače signálu mobilních telefonů. Další služby už jsou známy z vlaků ČD, byť ne ze všech: K dispozici budou zásuvky pro drobnou elektroniku a po nastoupení do vlaku dostanou cestující zdarma nápoj a noviny.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)