Další rána pro lokální železniční dopravce: SŽDC zvyšuje poplatek

Praha – Další komplikace pro lokální železniční dopravce. Správce kolejí, který se v posledních letech snaží o úplné zrušení zhruba desítky nevyužívaných tratí, teď přichází s krokem, který může utlumit dopravu ještě na mnohem větším počtu úseků. Tam, kde není pravidelný provoz, totiž zdražuje poplatek za dopravní cestu na více než osminásobek.

Konec turistických vlaků, prázdninových spojů nebo občasných výletních jízd – tak označují krok státní společnosti SŽDC malí železniční dopravci. „Vlaky, které nejsou objednány výlučně krajskými úřady nebo ministerstvem dopravy, budou potrestány až 900procentním zdražením a sazbou, která povede k likvidaci regionální železniční dopravy,“ tvrdí ředitel KŽC doprava Bohumil Augusta a dodává: „Dojde k tak pekelnému zdražení, že nebude nikdo schopen tu cenu zaplatit, tudíž ten vlak nevyjede.“

Ke kritice se přidávají také zájmová sdružení železničářů: „Jednak je to likvidační po stránce cenotvorby a jednak proto, že při objednávce veřejné dopravy jsou takto naprosto diskriminovány jednotlivé obce. Pokud si totiž obec bude chtít jízdu vlaku po takové trati objednat, zaplatí devětkrát víc než kraj,“ doplňuje Marek Tomek z Klubu přátel lokálek.

Správce kolejí nově zdražuje většinu tarifů, zatímco však třeba na hlavních trasách cena za vlakokilometr poskočí ze současných pěti korun jen o zhruba dvě koruny nahoru, pro tratě s nepravidelným až nulovým provozem se bude jednat o navýšení z pětikoruny až na částku 43 korun a 60 haléřů. Peníze navíc mají státní firmě buď větší část nákladů na zprovoznění tratí pro příležitostné jízdy pokrýt nebo naopak mají i takto minimálně objednávanou dopravu úplně zastavit.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Tím by tak SŽDC podle kritiků zároveň získala důvod pro úplné zrušení železnice. „Máme spočítáno, že to likvidační rozhodně být nemůže. Tam, kde je nulový provoz, nám ale vznikají náklady, třeba tím, že se tam odehraje jednou ročně nějaká nostalgická jízda. Znovuobnovení provozu do parametrů, které jsou bezpečné, nás něco stojí. Navýšení tak je i motivační prvek pro dopravce, aby si uvědomili, že když jejich vlak vyjede jednou ročně, tak je to bude něco stát,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla a dodává: „Týká se to přibližně čtyřiceti tratí nebo traťových úseků. Někde to nebude platit celou dobu, protože jsou místa, kde je kraji objednávána pravidelná osobní doprava aspoň po několik měsíců v roce.“

Nový ceník teď SŽDC chystá i pro mezinárodní trasy. Od léta na nich však cena za kilometr vzroste jen pro vybrané vlaky a jen nepatrně – zhruba o dvě koruny. Přesto i České dráhy prodražení propočítají – změna cen za koleje je přijde na 300 milionů korun ročně. „Zavádíme taky nový ekologický koeficient na tratích, které jsou elektrizované. Pokud tam dopravce nově vyjede dieslovou lokomotivou, tak bude platit samozřejmě mnohem víc,“ představuje další z novinek Pavel Halla.