Další rána pro lokální železniční dopravce: SŽDC zvyšuje poplatek

Praha – Další komplikace pro lokální železniční dopravce. Správce kolejí, který se v posledních letech snaží o úplné zrušení zhruba desítky nevyužívaných tratí, teď přichází s krokem, který může utlumit dopravu ještě na mnohem větším počtu úseků. Tam, kde není pravidelný provoz, totiž zdražuje poplatek za dopravní cestu na více než osminásobek.

Konec turistických vlaků, prázdninových spojů nebo občasných výletních jízd – tak označují krok státní společnosti SŽDC malí železniční dopravci. „Vlaky, které nejsou objednány výlučně krajskými úřady nebo ministerstvem dopravy, budou potrestány až 900procentním zdražením a sazbou, která povede k likvidaci regionální železniční dopravy,“ tvrdí ředitel KŽC doprava Bohumil Augusta a dodává: „Dojde k tak pekelnému zdražení, že nebude nikdo schopen tu cenu zaplatit, tudíž ten vlak nevyjede.“

Ke kritice se přidávají také zájmová sdružení železničářů: „Jednak je to likvidační po stránce cenotvorby a jednak proto, že při objednávce veřejné dopravy jsou takto naprosto diskriminovány jednotlivé obce. Pokud si totiž obec bude chtít jízdu vlaku po takové trati objednat, zaplatí devětkrát víc než kraj,“ doplňuje Marek Tomek z Klubu přátel lokálek.

Správce kolejí nově zdražuje většinu tarifů, zatímco však třeba na hlavních trasách cena za vlakokilometr poskočí ze současných pěti korun jen o zhruba dvě koruny nahoru, pro tratě s nepravidelným až nulovým provozem se bude jednat o navýšení z pětikoruny až na částku 43 korun a 60 haléřů. Peníze navíc mají státní firmě buď větší část nákladů na zprovoznění tratí pro příležitostné jízdy pokrýt nebo naopak mají i takto minimálně objednávanou dopravu úplně zastavit.

3 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

Tím by tak SŽDC podle kritiků zároveň získala důvod pro úplné zrušení železnice. „Máme spočítáno, že to likvidační rozhodně být nemůže. Tam, kde je nulový provoz, nám ale vznikají náklady, třeba tím, že se tam odehraje jednou ročně nějaká nostalgická jízda. Znovuobnovení provozu do parametrů, které jsou bezpečné, nás něco stojí. Navýšení tak je i motivační prvek pro dopravce, aby si uvědomili, že když jejich vlak vyjede jednou ročně, tak je to bude něco stát,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla a dodává: „Týká se to přibližně čtyřiceti tratí nebo traťových úseků. Někde to nebude platit celou dobu, protože jsou místa, kde je kraji objednávána pravidelná osobní doprava aspoň po několik měsíců v roce.“

Nový ceník teď SŽDC chystá i pro mezinárodní trasy. Od léta na nich však cena za kilometr vzroste jen pro vybrané vlaky a jen nepatrně – zhruba o dvě koruny. Přesto i České dráhy prodražení propočítají – změna cen za koleje je přijde na 300 milionů korun ročně. „Zavádíme taky nový ekologický koeficient na tratích, které jsou elektrizované. Pokud tam dopravce nově vyjede dieslovou lokomotivou, tak bude platit samozřejmě mnohem víc,“ představuje další z novinek Pavel Halla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 57 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami
Načítání...