Leo Express má potíže se soupravami, všechny je včas nenasadí

Praha – Leo Express se příští neděli zařadí k železničním dopravcům, kteří nestihli v ohlášeném termínu vypravit všechny slíbené vlaky. Od 9. prosince, kdy chtěla společnost zahájit provoz v plném rozsahu, nakonec pojede pouze polovina spojů, oznámil majitel společnosti Leoš Novotný. Omezení provozu vysvětluje společnost technickými problémy nových souprav Flirt. Odklad by měl být jenom několikadenní.

Leo Express má podle nového jízdního řádu jezdit osm párů spojů, nakonec vyjedou pouze čtyři. Oproti stávajícímu zkušebnímu provozu, který firma zahájila v polovině listopadu, půjde o dvojnásobné rozšíření provozu, na další slíbené čtyři páry vlaků nazvaných Švýcarská kvalita ale budou muset cestující ještě počkat.

Za zdržením stojí podle představitelů Leo Expressu technické potíže, které se objevují u nových jednotek Flirt. Právě ony mají představovat avizovanou „švýcarskou kvalitu“, jejich výrobcem je totiž společnost Stadler sídlící ve švýcarském Bussnangu. Nevyhnuly se však porodním bolestem v podobě problémů s topením a se dveřmi. „Docházelo k tomu, že se dveře zavřely, ale systém to vyhodnotil, jako že zavřené nejsou,“ přiblížil provozní ředitel Leo Expressu Jan Paroubek.

K provozu od 9. prosince chce mít Leo Express k dispozici tři plně funkční elektrické jednotky, z nich jedna by měla být v záloze. Celkem má firma pět souprav. Opravy by měly spočívat v úpravách softwaru, neměly by trvat příliš dlouho. „Jakmile budeme mít ověřeny jednotky v provozu, tak je budeme plynule nasazovat. Doufám, že k plnému jízdnímu řádu se dostaneme v průběhu několika málo dnů nebo týdnů,“ upřesnil Paroubek. Do provozu by měly podle Novotného vstupovat postupně.

Leoexpressy od 9. 12.:

POJEDOU:

  • z Prahy: 6:29, 8:29, 14:09, 18:29
  • z Bohumína: 4:22 (nejede v neděli), 10:15, 14:15, 18:15 

ZATÍM NEPOJEDOU:

  • z Prahy: 4:29, 10:29, 12:29, 16:09, 20:09
  • z Bohumína: 6:22, 8:15, 12:15, 15:22, 16:22

Leo Express není první železniční společnost, která musela postupně omezovat své plány. Regiojet, jehož vlaky začaly jezdit loni v září, zprvu vypravoval pouze tři páry vlaků z deseti uvedených v jízdním řádu. K plnému provozu dorostl až zhruba po roce. Společnosti Railtrans a Wagon Service, které chtěly provozovat soukromé dálkové vlaky, a dokonce je nechaly zanést do jízdního řádu, své spoje nevypravily nikdy. Problémy měly také České dráhy se svými jednotkami Pendolino, jejichž schvalování trvalo o dva roky déle, než dopravce očekával a také v prvním roce ostrého provozu je musely na některých spojích nahrazovat klasické soupravy, které nestíhaly jízdní doby. Samotný Leo Express potom musel odložit zahájení zkušebního provozu s cestujícími v první polovině listopadu kvůli zdržení při schvalování svých jednotek.

Rozhovor s Leošem Novotným (zdroj: ČT24)