Vlakem Praha–Ostrava? Jeden dopravce bude muset z kola ven

Praha – Válka na kolejích. Na nejlukrativnějších tratích v Česku soutěží tři konkurenti – České dráhy, RegioJet a Leo Express. Hlavní boj o zákazníky se rozhořel kvůli cenám jízdenek, časem přepravy a poskytnutým komfortem. Profituje z toho zákazník, který si může vybírat a zvolit si pro svou přepravu tu nejlepší variantu. Díky nižším cenám a velké konkurenci je možné, že někdo půjde z hlavní trasy Praha–Ostrava ven. Kdo to bude, ukáže trh – soukromníci mají ale jasno, budou to České dráhy. Diskuse se dotkla i tématu společných jízdenek, na které jsou všichni konkurenti prý připraveni.

Trh ukáže, jak dlouho budou na trase Praha–Ostrava jezdit tři konkurenti

„Díky tomu, že jsme zdvojnásobili kapacitu sedaček s Leo Expressem a počet cestujících neroste, tak někdo bude muset odejít, a to bude ten, kdo prodělává nejvíc – a to jsou právě Pendolina,“ řekl v OVM majitel RegioJetu Radim Jančura.

„My jsme ten koncept postavili na nejnižších provozních nákladech, my nebudeme z těch, kteří by tuto trasu měli opouštět. České dráhy na té trase nehospodaří úplně ziskově,“ potvrdil v OVM Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express.

"Pendolino v nezávislém průzkumu bylo vyhodnoceno jako nejlepší spoj na trase Praha–Ostrava ve většině parametrů. Objektivní čísla vypovídají jasně, máme za první pololetí – celkový nárůst tržeb je 150 milionů, růst počtu cestujích o 3 miliony. Provozně tato firma roste. Rostou tržby, počet cestujících a provozní zisk. Můžu uklidnit všechny cestující, že za deset let na této lince ČD jezdit budou," potvrdil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Nevezmou Leo Expressu vítr z plachet technické problémy?

U jednotek Flirt se objevily technické potíže. Právě ony mají představovat avizovanou „švýcarskou kvalitu“, jejich výrobcem je totiž společnost Stadler sídlící ve švýcarském Bussnangu. Nevyhnuly se však porodním bolestem v podobě problémů s topením a dveřmi. „Docházelo k tomu, že se dveře zavřely, ale systém to vyhodnotil, jako že zavřené nejsou,“ přiblížil provozní ředitel Leo Expressu Jan Paroubek.

„Já to beru sportovně a s nadhledem. Jsou to zbrusu nová švýcarská vozidla, která jsou mnohdy až příliš citlivá – například, když se skřípne šála ve dveřích. Je to pro bezpečnost cestujících,“ doplnil v OVM Novotný.

Jančura výsledkům ČD moc nevěří

„Jsem přesvědčen o tom, že České dráhy by měly trasu Praha–Ostrava opustit. Nevěřím tomu, že když nám z nuly narostly cestující (příští rok převezeme milion a půl), že Českým drahám taky přibyli cestující v řádu tří milionů. V ekonomice funguje pouze zisk, nebo ztráta – tam prodělávavá státní dopravce půl miliardy ročně.“

Trasa Praha–Ostrava byla již na začátku podle Novotného pro Pendolino ztrátová a tím, že se snižují díky konkurenci ceny, se ztráta ještě prohlubuje. Peníze, které do toho stát dává pomocí dotací, by se daly použít jinde, třeba v sociální oblasti.

Co brání tomu, aby si konkurenti uznávali jízdenky? 

Radim Jančura v tom nevidí problém. „Ve chvíli, kdy si ale někdo koupí místenku k nám, tak se nemůže cpát do Pendolina a naopak, kdekoli jinde ano.“ Petr Žaluda z ČD je taky pro, pokud se dohodnou základní aspekty. „My jsme technicky připraveni, musíme to dohodnout s ČD,“ potvdil Novotný.

„Tam je jediný aspekt. Na vaše jízdenky začnete tisknout čárové kódy a cestující s vaší jídenkou bude sejmut naší čtečkou a je to,“ doplnil Jančura.

Soukromníci i na okrajovějších trasách? Proč ne!

Novotný z Leo Expressu naznačil i otázku, kolem které by se diskuse kolem železnice měla točit. Železniční doprava se podle něj dá dělat jinak. Soukromým dopravcům by měla být udělena možnost jezdit tam, kde je to ujezditelné. Stát by jim neměl podrážet nohy v tom, že na nelukrativní linky staví jako konkurenta draze dotovaného státního dopravce.

„Stát dotuje něco, co my rádi odpracujeme za něj. My se s panem Jančurou budeme mlátit o to, kdo bude jednotlivé trasy využívat,“ doplnil Novotný.

Co nového ode dneška na kolejích?

  • Začal platit nový jízdní řád. Za jízdenku Českých drah si cestující od dnešního dne mírně připlatili. Vstoupil totiž v platnost nový jízdní řád, ve kterém národní dopravce zdražil kilometrické jízdné o 2,5 procenta. Do vzdálenosti 30 kilometrů stoupla cena jízdenky o korunu, čtyři koruny navíc zaplatili cestující na trase do 100 kilometrů.
  • Leo Express dnes poprvé vyjel v ostrém režimu. Zatím bude ale mezi Prahou a Bohumínem vypravovat osm spojů v obou směrech namísto původně plánovaných šestnácti. Ještě v pátek měl totiž vyzkoušené teprve tři soupravy z pěti. U zbylých dvou stále odstraňoval technické problémy. Spoj vyjel z Prahy do Bohumína dnes v 6:29 a v opačném směru ve čtvrt na jedenáct.