Zneužití tísňové linky 112: V Praze 9 z 10 volajících

Praha – Operátoři na tísňové lince 112 přijmou hovor každých osm vteřin, každé tři minuty pak vysílají do terénu hasiče, záchrannou službu nebo policii. Linka 112 se u nás začala používat v roce 1996 a o sedm let později začala fungovat u všech operátorů. Loni se na ni dovolalo přes 3,5 milionu lidí – jenže v 70 procentech šlo o její zneužití. V hlavním městě je toto číslo až 90 procent. V takovém případě pak může být podobný vtipálek na čas odpojen.

Linka 112 zajišťuje spojení na všechny složky integrovaného záchranného systému a lidé ji využívají mnohem více než národní linky 150 (hasiči), 155 (záchranka), 158 (policie). Na druhou stranu je ale pomalejší, protože u 112 dochází k přepojování. Pokud tedy člověk ví přesně, že potřebuje např. hasiče, pak je lepší volat na linku 150. 

„Pokud člověka ovlivňuje stres, je lepší zavolat 112. Když je to nějaká velká mimořádná událost, aktivují se stiskem jednoho tlačítka všechny tři složky záchranného systému. V momentě, kdy volající řekne adresu, linka 112 posílá adresu na všechny tři složky,“ říká mluvčí pražských hasičů Pavlína Adamcová. 

Po celém Česku má tísňová linka 112 přes 330 operátorů, z toho 25 pracuje v hlavním městě. Díky mobilním telefonům mohou přibližně lokalizovat, kde se volající nachází. Tato funkce je automatická – operátorovi se pak zobrazí poloha na mapě. U pevných linek je lokalizace ještě přesnější a operátorovi se ukáže celá adresa. Linka přijme hovor i bez kreditu či SIM karty v telefonu, stačí jí pokrytí místa volání od některého z telefonních operátorů.

Tísňová linka 112

  • Funguje ve všech 28 členských státech Evropské unie
  • Dále funguje i v Turecku, Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku a na Islandu
  • Kromě linky 112 jsou v Česku v provozu taky původní čísla na jednotlivé složky národního záchranného systému. 150 – hasiči, 155 – záchranná služba, 158 – policie
  • Horská služba klasickou tísňovou linku nemá, ale při pobytu v horách se vyplatí pamatovat si i její číslo – 12 10

Linku lze použít i v zahraničí, poprvé se mezinárodní spolupráce vyzkoušela při olympijských hrách v Londýně v roce 2012. „Funguje to tak, že pokud by nějaký náš občan měl problémy v cizí zemi a nebyl schopen se domluvit, oni mají kontakty a mohou nám zavolat – my zprostředkujeme překlad. A samozřejmě to jde i opačně,“ vysvětluje Nina Musilová, vedoucí oddělení TCTV 112. Proto také musí operátoři na tísňové lince mluvit plynně anglicky nebo německy. 

Zlomyslné telefonáty: V Praze až 90 procent 

Velkým problémem je ovšem zneužívání tísňové linky, sedm telefonátů z deseti jsou totiž tzv. zlomyslné a v Praze je to dokonce devět hovorů z deseti. „Nejlépe je preventivně vychovávat, bohužel lidem, kteří opakovaně volají jen pro zábavu, nevysvětlíme, že mohou ohrozit někoho jiného,“ konstatuje Nina Musilová. V takovém případě ale mají pracovníci ve spolupráci s telefonním operátorem možnost číslo na určitou dobu zablokovat. Volající je předtím samozřejmě několikrát upozorněn, že k takovému opatření může dojít.  

Na tísňovou linku se už blokované číslo nedovolá. Záchranáři pak můžou požádat operátora, aby problémové číslo vypnul úplně. To ale může nařídit až soud; a stane se to jen párkrát do roka. Zato pokuty za zneužití linek padají často. Strop je 200 tisíc. Nejčastěji ale úřad vyměřuje částky do 10 tisíc korun.

Trpělivost operátorů zkoušejí drzé děti, osamělí senioři, agresivní opilci i psychopati. Hazardují tím s životy lidí v nouzi. „Nejvíce nás trápí o pátečních podvečerech a o celém víkendu opilci, kteří zkoušejí vytáčet tísňovou linku. Mnohdy urážejí operátory,“ řekla mluvčí HZS Petra Musilová.  

112 už nehlásí přesný čas

Linka 112 dříve fungovala jako hlášení o přesném času. Teď už sice přes 15 let funguje jako tísňová linka, hlavně dříve se však stávalo, že starší lidé změnu nezaregistrovali a zavolali si o přesný čas. „V ten moment je samozřejmě lepší, než je odkazovat někam jinam, jim ten přesný čas říct a hezky se s nimi rozloučit,“ směje se Pavlína Adamcová.

Už od příštího roku bude nejspíš na lince 112 ještě rušněji. V rámci systému eCall by si nově vyrobená auta měla při nehodě zavolat o pomoc sama. Operátor by měl mít informace o tom, co se stalo, zhruba do 15 vteřin.