Už tři měsíce je silně paralyzována námořní nákladní doprava Rudým mořem a skrz Suezský průplav. Jednu z nejvytíženějších námořních tras světa ohrožují dronové a raketové útoky jemenských hútíů. Zasáhli už několik desítek obchodních plavidel, jedno dokonce potopili. Evropská unie má nyní v Rudém moři válečná plavidla, jejichž úkolem je drony a rakety likvidovat, útoky však pokračují.
Zóna ČT24: Západ se snaží ochránit lodě v Rudém moři. Dopravci ale radši plují jinudy
Hútíové podmiňují zastavení svých útoků ukončením veškerých izraelských vojenských operací v Pásmu Gazy. Jejich útoky se nedaří výrazně zmírnit i přes masivní vojenskou přítomnost v Rudém moři – na ochranu důležité námořní trasy vyslala Evropská unie misi Aspides a svá vojenská plavidla vyslaly do oblasti i Velká Británie a Spojené státy. Lodě EU se snaží sestřelovat útočné drony a rakety, USA a Velká Británie podnikají i odvetné údery.
Že vojenské mise nebudou mít efekt, předpokládají někteří experti. „Mohou to zkoušet Evropané stejně jako Američané, aby mohli říct občanům, něco jsme udělali. Ale s největší pravděpodobností neuspějí. Nová mise (Aspides) na tom vůbec nic nezmění,“ míní politický a bezpečnostní analytik Aden Omar Abdillahi.
Většina námořních dopravců včetně těch největších, jako jsou Maersk, MSC nebo Hapag-Lloyd, se začala nebezpečnému Rudému moři vyhýbat. Statistika Suezského průplavu je výmluvná – provoz v něm meziročně zeslábl o šedesát procent. Lodě plují z Asie do Evropy kolem mysu Dobré naděje, což je ovšem trasa výrazně delší. Trvá-li plavba z Perského zálivu přes Suez dva týdny, okolo Afriky zabere 24 dní.
Krize v Rudém moři i ta v Gaze byla tématem Zóny ČT24, pořadu o bezpečnostních výzvách dnešního světa. Věnovala se také situaci na Ukrajině – vojenskému vývoji v Kupjansku i dodávce plicních ventilátorů z Česka. Zaměřila se i na přípravu olympijských her v Paříži nebo na výročí čtvrtstoletí od sestřelení „neviditelného“ letounu F-117 nad tehdejší Jugoslávií. Celý pořad je ve videu v úvodu článku.