Zaměstnanci závodů výrobce letadel Boeing na západním pobřeží USA odmítli kolektivní smlouvu o zvýšení mezd, když 96 procent z nich hlasovalo pro vstup do stávky, která tak začala o půlnoci na pátek místního času (v 9:00 SELČ). Informovaly o tom tiskové agentury s odvoláním na odborovou organizaci IAM 751, která zastupuje více než 33 tisíc zaměstnanců firmy. Podle Reuters jde o první stávku pracovníků Boeingu od roku 2008. Pokud by stávka trvala déle než dva měsíce, znamenalo by to riziko snížení úvěrového ratingu a mělo by to dopad na provoz a finance Boeingu, varovala ratingová agentura Fitch.
Zaměstnanci Boeingu vstupují do stávky
Stávka začíná jen několik týdnů poté, co byl v srpnu přiveden nový generální ředitel Kelly Ortberg, aby obnovil důvěryhodnost společnosti. Ta byla výrazně poškozena poté, co se v lednu ve vzduchu utrhl panel dveří téměř nového letadla 737 MAX.
Členové Mezinárodní asociace strojníků a leteckých dělníků (IAM) hlasovali z 96 procent pro stávku a z 94,6 procenta pro odmítnutí dohody. „Jde o respekt, o řešení minulosti a o boj za naši budoucnost,“ řekl před oznámením výsledků Jon Holden, který vedl vyjednávání za IAM, největší odborovou organizaci společnosti Boeing.
Návrh nejnovější dohody zahrnoval zvýšení mezd o 25 procent a bonus tři tisíce dolarů (68 tisíc korun) při podpisu. Obsahoval také například vyšší příspěvky zaměstnavatele na penzi a zdravotní pojištění nebo garanci, že případný nový komerční model se bude vyrábět v oblasti Seattlu, pokud bude program zahájen v příštích čtyřech letech od podpisu dohody.
Vedení IAM začátkem srpna doporučilo svým členům, aby smlouvu přijali, takový návrh se však nesetkal s pochopením. Zaměstnanci totiž původně požadovali zvýšení mezd o čtyřicet procent.
Akcie firmy ve čtvrtek před oznámením výsledků hlasování vzrostly o 0,9 procenta, v letošním roce však klesly o 36 procent kvůli obavám o bezpečnost a výrobu a kvůli dluhové zátěži ve výši 60 miliard dolarů (přes 1,3 bilionu korun).
Dlouhá stávka by zatížila nejen hospodaření Boeingu, ale i leteckých společností, které si letadla objednaly, a dodavatelů dílů pro výrobu. Podle odhadu společnosti TD Cowen by stávka trvající zhruba padesát dní mohla podnik připravit o tři až 3,5 miliardy dolarů (68 až 79,3 miliardy korun). Poslední stávka zaměstnanců Boeingu v roce 2008 uzavřela závody na 52 dní a snížila denní tržby o zhruba sto milionů dolarů. Samotná společnost Boeing na žádost o komentář bezprostředně nereagovala.
Vedení společnosti bude podle ratingové agentury Fitch v případě delší stávky zřejmě hledat nové zdroje likvidity, aby dodrželo své finanční cíle a neriskovalo negativní dopady na úvěrový rating. Pokud stávka skončí dříve než za dva týdny, nemusela by rating ovlivnit, dodal Fitch.