Florencie – Vrak lodi Costa Concordia, který po lednové havárii stále leží na boku u italského ostrova Giglio, se kvůli špatnému počasí a rozbouřenému moři posunul více k mořskému dnu, přesto technické podmínky umožnily, aby po opakovaném odkládání dnes záchranáři začali odčerpávat zhruba 2 500 litrů nafty. Záchranné práce měsíc po tragédii začíná komplikovat také sníh. Vyšetřování však pokračuje a světlo do něj má vnést i nová videonahrávka, která zachycuje zmatek po nehodě přímo na kapitánském můstku.
Z Concordie se začala odčerpávat nafta
Samotné pumpování paliva lodi má trvat až měsíc. Začít se mělo už minulý týden, zákrok ale oddálilo opakované posunutí lodi – za poslední dva dny až o 15 centimetrů. Podle expertů z univerzity ve Florencii by to ale nemělo být nijak zásadní. „Nevěříme, že loď půjde někam daleko, spíš se jen přizpůsobuje a usedá ke dnu. V tuhle chvíli nám to nedělá větší starosti,“ uvedl profesor geologie z florentské univerzity Fillipo Catani. Jeho tým věří, že práce přinese zkušenosti pro podobné práce v budoucnosti.
V minulém týdnu uvedl šéf italské civilní ochrany, že celkové odstranění vraku může trvat až 10 měsíců. Loď ztroskotala 13. ledna. V jejích troskách zahynulo nejmíň 17 lidí, dalších 15 pohřešovaných se stále ještě nenašlo. Policie z nehody viní kapitána lodi, definitivní trest ale ještě nepadl.
Pokračuje vyšetřování, nový záznam ukazuje kapitánovo váhání
Nové skutečnosti při posuzování viny kapitána nešťastné plavby z 13. ledna dokládá videonahrávka, která zachycuje komunikaci Francesca Schettina se svými podřízenými. Ani po nárazu lodi do mělčiny Schettino s krizovým opatřením nespěchal a nabádal k další plavbě. „Počkáme, až se dostaneme do mělčí vody, a vypustíme kotvu. Přinejhorším sedneme na dno. Ale uvidíme,“ říká kapitánův hlas z nahrávky. O půl hodiny později se Concordia naklání o 12 stupňů a na velícím můstku panuje čilý ruch. Kapitán už potřetí s někým telefonuje, jenže nepřichází žádné rozhodnutí.
- Kapitáne, cestující se začali sami naloďovat na záchranné čluny.
- Dobrá. Nechte je jít na břeh. Musím vyhlásit stav nejvyšší nouze.
- Počkejte, počkejte…
- Vyhlasme stav nouze! Opusťme loď!
Záběry dokazují, že evakuace začíná až po hodinovém Schettinově váhání. Nakonec se podaří většinu z 4 200 cestujících zachránit. Sedmnáct lidí ale umírá a patnáct se pořád pohřešuje.