Největší automobilový trh světa začíná připomínat Orwellův román 1984. Čína nařídila výrobcům elektromobilů, aby vládě poskytovaly komplexní informace o každém voze – včetně jeho aktuální polohy, dat o jeho majiteli a dalších citlivých údajů. Vedle husté sítě pouličních kamer a sledování finančních transakcí získávají čínské úřady takřka dokonalý přehled o každém jednotlivci.
Velký čínský bratr. Elektromobily odesílají státu údaje o své poloze, rychlosti i nabití
„Jakmile se prodá auto, prodejce zanese jeho identifikační číslo do naší databáze a data se z auta začnou posílat k nám. Sledujeme tak jeho polohu, rychlost, úroveň nabití baterie a další informace. Můžeme tak na auta dohlížet a vypracovávat bezpečnostní analýzy a analýzy chování uživatelů,“ popisuje Ting Siao-chua, zástupce ředitele Centra pro sběr informací o elektromobilech.
V ulicích Šanghaje, nejlidnatějšího města Číny, jezdí přes 222 tisíc elektromobilů. V centru pro sběr informací o nich vědí všechny podrobnosti. Na monitorech se zobrazuje poloha každého auta v reálném čase.
Sledovací centrum v Šanghaji není jediné, podobné instituce fungují i v dalších čínských městech. Každý elektromobil musí podle čínského zákona z roku 2016 odesílat výrobci minimálně 61 různých informací o vozidle. U něj se tato data spojí s identitou majitele vozu a předají se sledovacím centrům.
I po dvou letech platnosti zákona však je zjištění pro většinu uživatelů elektromobilů překvapivé. „Nezdá se mi, že by to mohla být pravda. Tesla ta data může mít, ale proč by je posílala vládě?“ podivuje se majitel vozu Tesla Šan Ťün-chua.
Mnohým majitelům elektromobilů se taková praxe nelíbí. „Kde jsem, jak dlouho tam jsem, kam každý den jezdím – nepřeji si, aby někdo měl takové informace,“ říká další majitel elektromobilu Tesla An Pao-ťia.
Je to podle zákona, tvrdí výrobci
Výrobci aut reagovali na dotazy o povinném sběru informací vyhýbavě. A to jak domácí výrobci, tak i zástupci velkých světových značek. „V případě, že taková data odesíláme, jsem si jist, že to děláme v souladu se zákony,“ říká ředitel pobočky Nissan China Jose Munoz.
„Není přece žádný rozdíl mezi tím, jestli sedíte v autě nebo jste v nákupním centru a v kapse máte mobilní telefon,“ přidává se výkonný ředitel Volkswagen Group China Jochem Heizmann.
Systémy poznají lidi podle obličeje i chůze
Podrobné sledování elektromobilů je jen dalším dílkem mnohem komplexnějšího systému sběru informací, který vláda postupně zavádí. „Argumentuje vylepšením vlády – je tu taková idea, že čím více dat bude mít čínská vláda k dispozici, čím více bude mít nástrojů na jejich zpracovávání, tím bude i lepší spravování země,“ vysvětluje sinolog Filip Jirouš ze sdružení Sinopsis.
Čína sází také na všudypřítomné bezpečnostní kamery. Ty umí rozeznávat obličeje a ve velmi krátkém čase dokážou identifikovat a sledovat jakoukoliv osobu uloženou v databázi.
Nově testuje i systém, který rozezná lidi podle chůze a tělesných proporcí. „Lidské tělo má přes 600 svalů a 200 kostí. Ty ovlivní charakteristiku chůze a systém neoklame, ani když se pokoušíte kulhat,“ říká ředitel firmy Watrix Chuang Jung-čen.
K větší kontrole přispívá i podpora bezhotovostních plateb. Transakce prostřednictvím internetu a mobilních telefonů poskytují další informace o každodenních aktivitách občanů. Ty primárně využívají soukromé společnosti, které podle nich mohou upravovat své služby. Přístup k nim mají ale i státní úřady.