V USA se vede boj o autonomní vozy. San Francisco plánuje zákaz, Texas chce kamiony bez řidiče

Události: Samořízené vozy ve Spojených státech amerických (zdroj: ČT24)

V Kalifornii se rozhořel boj o další provoz samořízených vozů, které slouží jako robotaxi. Město San Francisco chce zastavit další expanzi autonomních dopravních prostředků kvůli obavám o bezpečnost. Provozovatelé se brání, že statistika nehodovosti je mnohem nižší než u aut s řidičem. Česko se snaží udržet krok se Spojenými státy a připravuje legislativu pro samořízená vozidla.

Samořízené vozy se v San Francisku staly příkladem toho, jak vypadá budoucnost autodopravy. Jenže nové nehody jejich image poškozují. V prosinci robotaxi srazilo ženu na ulici, skončila s vážnými zraněními v nemocnici.

I přes rostoucí kontroverzi chtějí v Texasu ještě letos zavést kamiony bez řidičů na trase mezi Dallasem a Houstonem. A minulý měsíc spustila provoz autopůjčovna elektromobilů v Las Vegas. Vozy nejsou autonomní, ale řízené na dálku teleřidičem pomocí německé technologie. „Prostě jen zmáčknete tlačítko, auto za vámi přijede za pár minut,“ prohlásil generální manažer VAY USA Caleb Varner.

Největší testovací centrum pro bezpečnost samořízených aut ve Spojených státech leží na Floridě. Nabízí například simulaci jízdy kolem výškových budov, parkování v garážích, a to za různého počasí.

Polygon SunTrax leží jen kousek od města Orlando. Zkouší se na něm autonomní vozy pro taxislužbu nebo hromadnou dopravu. Když loni v Orlandu spustili pilotní projekt autonomní kyvadlové dopravy, hned dva dny nato došlo k nehodě. Město pak testování v ulicích v tichosti přerušilo.

Šéfka polygonu SunTrax Nicola Liquoriová obavy chápe. „První osvojitelé této technologie jsou ti, kteří jsou s ní víc v pohodě. A pak jsou tu lidé, kteří potřebují víc času. Chtějí víc času, aby měli koncept vyzkoušený,“ řekla Liquoriová.

Samořízené vozy v Česku

České ministerstvo dopravy letos dokončuje návrh legislativy, která má zemi připravit na provoz autonomních vozů. Řeší proto podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) stejné otázky jako Američané.

„Kdo ponese odpovědnost za případnou nehodu, pokud ve vozidle už nebude řidič. Jakým způsobem vypořádat celou řadu vážných etických otázek. A je jasné, že technologie je tu dál, než jsou právní podmínky,“ upozornil ministr.

Česko chce ale podle něj držet technologický krok s Amerikou, navíc vidí zájem domácích firem. Pokud projde příští rok nový zákon, mohla by se tak na českých silnicích objevit i první autonomní auta.