V Las Vegas můžete potkat auta bez řidiče. Neovládá je počítač, ale na dálku člověk

Horizont ČT24: V Las Vegas je možné potkat auta řízená dálkově (zdroj: ČT24)

Před několika lety byly slibnou dopravní technologií automobily bez řidiče, které řídí zabudovaný počítač. Už nějakou dobu o nich ale není moc slyšet, a když, tak se řeší problémy jejich algoritmů s rozhodováním v krizových situacích, aby byly bezpečné pro člověka. Německá společnost Vay se vydala jinou cestou a v Las Vegas spustila první komerční službu, která umožňuje objednat si dálkově řízené elektroauto, jež dojede až k nim.

V Las Vegas stačí pár ťuknutí v aplikaci zařizující pronájem auta a zákazník si ho nemusí ani vyzvednout. Vůz k němu přijede zdánlivě sám, bez řidiče, jako dron. Na dálku ho v reálném čase přes takzvané teleřízení ovládá živý člověk. Německá firma Vay začíná technologii, kterou vyvíjela pět let, zkoušet v komerčním provozu.

„Zmáčknete tlačítko, během pár minut vám dovezou auto, dodají ho bez řidiče. Zákazník nastoupí, sám auto řídí a jede, kam potřebuje a jak dlouho chce, dvě minuty, dvě hodiny, déle. Po dojezdu znovu zmáčkne tlačítko a vzdálený řidič, který sedí v ovládacím křesle, auto od zákazníka převezme a odveze ho k dalšímu uživateli,“ popisuje princip generální manažer firmy Vay pro USA Caleb Varner.

Společnost sídlící v Berlíně technologii dálkového řízení používá zatím jen v okolí nevadské univerzity v Las Vegas a v jedné čtvrti v centru. „Očekáváme, že to bude výrazně levnější než spolujízda, protože vozíte sami sebe,“ dodává Varner.

Vzdálený řidič ovládá vůz ze stanice, kde vše připomíná skutečné auto – je tu volant, pedály, ovládací panel. Okolí skutečného automobilu snímají kamery a senzory, teleřidič ho vidí na monitorech a slyší i okolní zvuky, například sirény záchranářů. Vůz má plně pod kontrolou a bez jeho přispění nejede. „Není v tom žádný rozdíl, je to stejné jako řídit obyčejné auto,“ konstatuje dálková řidička Rosa.

Lákavé, ale složité, míní odborník

Rozšíření technologie do ostrého provozu musí povolit zákony. Vedení firmy uvádí, že v Evropě jedná s německými regulačními orgány, a doufá, že brzy získá povolení.

Velké naděje zatím nenaplnila zcela autonomní robotická auta, řízená bez člověka počítačem. Mohou sice v testovacím provozu na silnice víc než poloviny států USA, ale s omezeními. Například společnost Uber po smrtelném sražení chodkyně v roce 2018 v Arizoně svá vozidla stáhla.

Průkopníci dálkově řízených vozů se domnívají, že robotická auta pro ně nebudou konkurencí, ani až se vychytají jejich bezpečnostní mouchy. Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT v Praze věří, že pro zákazníky je model firmy Vay velmi lákavý. Upozorňuje ale, že jde stále jen o testovací provoz a je otázka, zda takový model lze zvládnout ve větším měřítku.

Podobně složitá je otázka technologií, říká Lokaj a zmiňuje hlavně centra velkých měst. „Moje vize, jak to bude jednou vypadat, je, že ve městě budeme ovládat auto sami, ale jakmile vjedeme na dálnici, spustíme autopilota, jako to dělají piloti v letadlech,“ předpokládá expert.