Spolková vláda hledá cestu, jak v Německu dosáhnout plánovaného přechodu na elektrická auta. V roce 2030 jich chtěla mít na silnicích nejméně patnáct milionů, tempo nově registrovaných vozů je ale příliš pomalé. Berlín navíc v příštím roce na jejich nákup sníží dotace. Tlačí proto na domácí firmy, aby vyráběly levnější elektroauta pro střední třídu.
Německo hledá způsob, jak dostat na silnice víc elektroaut
Německo chce být do roku 2045 klimaticky neutrální zemí. Elektroauta proto musí nahradit vozidla se spalovacím motorem. „Fungovat to může pouze tehdy, pokud si ti, kdo si koupí elektrifikované vozidlo, budou moci být také jisti tím, že si své vozidlo budou moci kdekoli nabít,“ vysvětloval v létě spolkový kancléř Olaf Scholz.
Dobíjecích stanic je v Německu přibližně 90 tisíc. Aby jich bylo více, chystá vláda zákon, podle kterého každá čerpací stanice bude muset nabízet i dobíjení pro elektroauta. Jenže problémem jsou i samotné vozy. Registrovaných jich je v Německu zatím milion a tři sta tisíc. Podle spolkové vlády příliš málo.
Proto si také Scholz pozval tento týden k sobě na úřad zástupce německých automobilek a automobilových svazů. Aby se s nimi domluvil, jak to změnit. „Abychom tohoto cíle 15 milionů vůbec nějak dosáhli, bude vyžadovat velké úsilí. Jedním z velmi důležitých faktorů je snížení pořizovacích nákladů na elektromobil,“ říká ředitel Center of Automotive Management Stefan Bratzel.
Německé automobilky zatím nenabízejí modely, které by stály v přepočtu méně než tři čtvrtě milionu korun. I proto není poptávka tak velká. Levnější a menší modely se nicméně už chystají. I kvůli rostoucí konkurenci z Číny očekávají německé automobilky od spolkové vlády větší pomoc.
Jenže tu vláda spíš omezí. Kdo si v Německu dosud kupoval elektroauto, dostal od státu dotaci. Ta se ale v příštím roce výrazně sníží, nebo zruší úplně. Vláda je v rozpočtové krizi a na příští rok slibuje škrtání.