Drážďanský most, jehož část se v září zřítila do Labe, bude muset být stržen celý. Uvedla to radnice saské metropole, která představila příslušný posudek. Most Carolabrücke se skládal ze tří souběžných částí, před třemi měsíci se zřítila část pro tramvaje a chodce. Podle posudku je nutné zbourat i dvě části určené pro automobilovou dopravu.
V Drážďanech zdemolují celý most, jehož část se zřítila do Labe
Most Carolabrücke, jedna z nejvýznamnějších dopravních tepen v saské metropoli, se skládal z částí označených A, B a C. Po částech A a B jezdily automobily, na části C byly tramvajové koleje a chodník. Přesně před třemi měsíci, 11. září, se nečekaně zřítil asi stometrový úsek mostní části C na straně Starého Města, ale nikomu se nic nestalo. Poslední tramvaj přejela po mostě několik minut před neštěstím.
Město dlouho doufalo, že mostní části A a B by mohlo zachovat. Podle nového statického posudku jsou ale příliš poškozené, navíc panují pochybnosti o odolnosti mostní konstrukce. Při výstavbě byla použita takzvaná hennigsdorfská ocel, která je náchylná ke korozi a nyní se považuje za hlavního viníka zřícení části C.
Důvody zřícení
„Škody jsou příliš masivní na to, aby bylo možné části mostu A a B znovu uvést do provozu,“ uvedlo město. Podle posudku, který vypracoval nezávislý odborník Steffen Marx, mohla za zřícení části C takzvaná vodíkem vyvolaná koroze za napětí, tedy praskání způsobené působením vodíku za současného tahového napětí způsobeného zatížením. Únava materiálu pak vedla k selhání několika částí konstrukce z předpjatého betonu. Koroze přitom podle posudku vznikla už při stavbě mostu na přelomu 60. a 70. let.
V posudku také stojí, že zřícení mostu nešlo pomocí běžných metod kontroly spolehlivě předpovědět. Zodpovědné osoby se žádného pochybení nedopustily, uvádí odborný text. Už na konci září saské státní zastupitelství oznámilo, že se vložilo do vyšetřování pádu mostu a zkoumá, zda se nestal trestný čin v souvislosti se zanedbáním péče o stavbu.
Kvůli stejnému typu oceli Sasko nyní prověřuje devatenáct dalších mostů v zemi, tři z nich se nacházejí ve městě Bad Schandau u českých hranic. Jeden už je z preventivních důvodů uzavřený, další dva jsou na rušném železničním koridoru mezi Prahou a Berlínem. Podle saského ministra dopravy Martina Duliga ale zřícení mostů akutně nehrozí.
Už krátce po zřícení Carolabrücke začaly bagry bourat jeho části a likvidovat trosky, v posledních dnech se ale práce zastavily kvůli zvýšené hladině Labe. Pád mostu nepostihl jen dopravu v Drážďanech a okolí, ale ochromil i lodní dopravu na Labi, což se výrazně dotklo českých lodních dopravců.
Na konci listopadu drážďanská radnice uvedla, že v polovině či na konci ledna by pod zbytky zříceného mostu v Drážďanech mohly opět proplouvat lodě. Zda na tomto harmonogramu něco změní skutečnost, že bude třeba odstranit i mostní části A a B, zatím není jasné.