Poblíž Teheránu havarovalo nákladní armádní letadlo se 16 lidmi na palubě. Jako zázrakem se zachránil jeden z mechaniků, který byl převezen do nemocnice, ostatní lidé zemřeli. Boeing 707 startoval z kyrgyzského Biškeku a do Íránu vezl dodávku masa. Pilotovi se nepodařilobezpečně přistát za špatného počasí. Ze záběrů je patrné, že se letadlo ocitlo mezi obytnými domy a začalo hořet.
U Teheránu se zřítil Boeing 707. Jeden z mechaniků jako zázrakem přežil
„Nákladní Boeing 707 s masem odstartoval z Biškeku v Kyrgyzstánu a musel naléhavě přistát na letišti Fath“ západně od Teheránu, sdělila íránská armáda. Na palubě bylo podle ní 16 lidí, z nichž 14 byli vojáci a dva civilisté. O život přišlo 15 lidí, zachránil se pouze navigátor, který byl zraněn a je v nemocnici.
Nehoda se stala u města Karadž, které je střediskem provincie Alborz a leží asi dvacet kilometrů od Teheránu. Na detailních snímcích zveřejněných íránskou televizí jsou kromě ohořelých částí letadla vidět i spálená těla zvířat.
Podle původních zpráv íránských zdrojů mělo letadlo přistát na letišti v Karadži, ale pilot, zřejmě omylem, zamířil na letištní plochu jižně od města, která není vhodná pro velká letadla. Guvernér provincie oznámil, že vyšetřovatelé už našli černou skříňku, která zaznamenává hlasy v pilotní kabině. Letiště Fath patří íránským revolučním gardám.
Stroj patřil Íránu, potvrdil mluvčí armády
Kdo letadlo vlastnil, nebylo v první chvíli jasné. Íránská televize oznámila, že stroj byl kyrgyzský, ale mluvčí letiště Manas v Biškeku řekla, že letadlo patřilo íránské společnosti Pajám, která zajišťuje dopravu zboží. Mluvčí íránské armády ale podle BBC později řekl státní televizi, že letadlo bylo íránské a všichni na palubě byli Íránci.
Letecká neštěstí v Íránu nejsou neobvyklá. Při jednom z nich se loni v pohoří Zagros na jihozápadě země zřítil stroj společnosti Iran Aseman Airlines letící na vnitrostátní lince. V jeho troskách zahynulo 66 lidí.
Írán přičítá problémy s letadly Spojeným státům, kvůli jejichž sankcím nemůže nakupovat náhradní díly a udržovat letecký park v dobrém stavu.
Sankce, které zahrnují nákup leteckých náhradních dílů, Spojené státy zavedly v roce 1995. Později sankce začaly uplatňovat i jiné země kvůli sporu o íránský jaderný program. Roku 2015 se podařilo dojednat dohodu, která umožnila sankce zrušit, ale USA od ní loni odstoupily a své sankce obnovily.