Havarovaný jihokorejský trajekt Sewol, při jehož nehodě před třemi roky zemřelo více než tři sta lidí, se znovu vynořil z moře. Záchrannou operaci zahájili dělníci ve středu, ve čtvrtek ráno se poškozený trup lodi dostal nad hladinu. Neštěstí s největší pravděpodobností způsobilo přetížení plavidla a špatně upevněný náklad.
Trajekt Sewol je zpátky na hladině. Před třemi roky v jeho útrobách zemřelo 300 lidí
Záběry televize pořízené ze vzduchu ukazují 140 metrů dlouhý bílý trup lodi pokrytý blátem a usazeninami. „Práce je potřeba provádět velmi opatrně,“ řekl úředník z ministerstva pro oceány a rybolov I Čol-džo, který má celou operaci na starosti. Záchrana by měla stát zhruba 85 miliard wonů (1,9 miliardy Kč).
Trajekt je potřeba vyzdvihnout až 13 metrů nad hladinu moře. Vrak bude poté naložen na částečně ponorné plavidlo určené pro přepravu těžkých nákladů, které Sewol dopraví do přístavu Mokpcho vzdáleného asi 90 kilometrů. Podle úřadů to ale nebude dřív než za 12 dní.
Sewol, který se potopil v dubnu 2014, doposud spočíval na levém boku v hloubce 44 metrů pod hladinou. V posledních měsících ho potápěčské týmy podkládaly systémem kovových nosníků. Ve středu dělníci pod Sewol podsunuli 66 kabelů, aby mohli trajekt nadzvednout.
Při havárii zahynulo více než 300 lidí, většinou studentů na školním výletě. Těla 295 obětí se podařilo najít, devět se nadále pohřešuje. Příbuzní doufají, že by těla mohla být nalezena uvnitř lodi.
„Trhá mi to srdce, když vidím, jak se trajekt vynořuje nad hladinu. Chudák moje dcera Un-hwa byla celé ty roky uvězněná v tom špinavém, temném místě. Musela jí tam být hrozná zima,“ řekla agentuře Reuters plačící I Kum-hi, matka jedné z obětí.
Tragédie Sewolu vyvolala v Jižní Koreji vlnu smutku, ale také hněvu nad záchrannou akcí, která byla podle kritiků ze strany úřadů pomalá a špatně zorganizovaná.
Velká část kritiky mířila i na kapitána a členy posádky, kteří z plavidla prchli ještě v době, kdy na něm byly uvězněny stovky cestujících. Lidem navíc nejdřív nařídili setrvat na svých místech. Výzva k evakuaci byla vydána pozdě, kdy se už cestující v podpalubí nemohli z lodi dostat. Kapitán dostal doživotní trest.