Cesta k moři do Chorvatska bude letos o něco komplikovanější. Řada úseků v Česku, Rakousku a Slovinsku se totiž opravuje nebo staví. Zásadnější ale je, že na vnějších hranicích Schengenu jsou zavedeny systematické kontroly cestujících. Se zdržením turisté musejí počítat na chorvatských hranicích se Slovinskem i Maďarskem.
Stavba nových úseků, opravy i kontroly. Štáb ČT zjistil, kde na cestě do Chorvatska číhá zdržení
Většina Čechů se dopravuje k moři vlastním autem. Dvě nejobvyklejší trasy do Chorvatska vedou buď přes Rakousko a Slovinsko, nebo přes Slovensko a Maďarsko. Štáb České televize obě projel.
1. trasa: Rakousko - Slovinsko - Chorvatsko
Cílem reportéra Richarda Samka byla chorvatská oblast Rabac. Z Prahy je to zhruba 850 km - přes České Budějovice, Linec, Maribor a Záhřeb. První větší zdržení přišlo na D1 a pak u Českých Budějovic. „V Plané u letiště se to bude opravovat do konce června. Větší problém bude stavba nové dálnice D3 před Českými Budějovicemi,“ říká Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Hranice s Rakouskem
Na přechodu do Rakouska žádné kontroly nejsou. Desetidenní dálniční známka vyjde na 8,90 eura. Na hlavním tahu do Grazu je několik omezení rychlosti. Navigace neustále varuje před radary. „Například překročení rychlosti nebo dalších sedm přestupků je odesíláno do České republiky a řešíme to téměř každý den,“ uvedl Vomáčka.
- Rychlost
- Jízda na červenou
- Nepoužití pásů
- Alkohol, drogy
- Telefonování
- Helma pro motorkáře
- Jízda v odstavném pruhu
Hranice se Slovinskem
Žádné kontroly štáb ČT nečekaly ani u hranic se Slovinskem. Tady stojí sedmidenní dálniční známka 15 eur a měsíční 30 eur.
U města Ptuj je provoz svedený do jednoho jízdního pruhu a rychlost omezená na 50 kilometrů v hodině. Slovinci tam totiž staví novou dálnici směrem na chorvatskou hranici. V hlavní turistické sezoně se právě tady dají očekávat velká zdržení a kolony.
Hranice s Chorvatskem
A další zdržení bude nejspíš na slovinsko-chorvatské hranici. Tam musí každý policistům předložit občanský průkaz nebo pas. Ti, kteří cestují autobusem, musí ke kontrole osobně.
„Všechny bez výjimky zkontrolujeme. V případě, že by čas čekání byl delší než 15 minut, pak přejdeme na cílené kontroly vybraných osob,“ uvedl zástupce vedoucího pohraniční policie Macelj Damjan Vešligaj. Fronty se očekávají také u mýtných bran poblíž Záhřebu.
Situaci na chorvatských silnicích sleduje Centrála chorvatského autoklubu. Aktuální informace z kamer ke kolonám má na svých stránkách nebo v aplikaci pro mobilní telefony. „Všechny kamery se aktualizují během dvaceti vteřin,“ uvedla vedoucí informačního centra HAK Irena Čačićová.
Informace o situaci na hraničních přechodech a některých hlavních tazích nabízí i český Ústřední automotoklub (ÚAMK). Pro větší klid je zásadní zvolit si vhodný termín cesty. Vyhnout se rizikovým dnům, mezi které patří například 30. červen nebo poslední víkend v červenci.
2. trasa: Slovensko - Maďarsko - Chorvatsko
Až 150 tisíc Čechů jezdí každý rok do Chorvatska i přes Maďarsko. Cílem zpravodaje Lukáše Mathé je tentokrát maďarsko-chorvatská hranice. Cestu začíná na česko-slovenském přechodu Kúty. Podle navigace by cesta měla trvat zhruba tři a tři čtvrtě hodiny. Dálniční známka na deset dnů stojí na Slovensku 10 eur, v přepočtu necelých 270 korun. Je elektronická.
Nejkratší trasa vede přes Bratislavu, kolem maďarského města Györ, pak dále na jih na Szombathely až k přechodu Letenye. Hned první zdržení může přijít ve slovenské metropoli, dálnice je často přetížená. Za městem se ale uvolňuje.
Hranice s Maďarskem
Cesta pokračuje přes bývalé přechody mezi Slovenskem a Maďarskem, kontroly tam nejsou, ani namátkové. Za hranicí následuje asi 15kilometrový úsek, který je dvouproudý, musí se tam dodržovat maximální rychlost 90 km/hod.
Další úsek vede znovu po dálnici, a proto je třeba další známka. Je znovu elektronická a desetidenní vyjde zhruba na 9 eur. Je možné ji koupit hned na první pumpě.
„Po sjezdu z dálnice se napojujeme na rychlostní silnici. Těsně před začátkem sezony není tenhle úsek příliš vytížený. Řidiči tu můžou jet maximálně 110, pohybují se tu taky mobilní radary a zaznamenali jsme několik těch fixních,“ uvedl Mathé.
Na celých osmdesáti kilometrech chybí čerpací stanice i odpočívadla. Plynulou jízdu brzdí až obchvat u Szombathely, kde se často tvoří kolony. Za městem se silnice zužuje a začíná se podobat těm českým první až druhé třídy. Prochází několika obcemi a jízda se velmi zpomaluje. A to platí i na dalších asi 100 kilometrech, než se znovu napojíme na dálnici.
Chorvatská hranice
Na přechod Letenye redaktor ČT dorazil po odečtení všech krátkých zastávek přesně po 4 hodinách a 5 minutách. Cestou potkal tři policejní hlídky. Hraniční kontrola proběhla plynule - je třeba ukázat dokumenty a zavazadlový prostor. Větší fronty se zatím netvoří. „V (letním) období je potřeba počítat s tím, že se mohou vytvářet kratší nebo i delší čekací doby,“ uvedl vedoucí maďarské hraniční policie v Letenye Péter Gábor.
Maďarská vláda už teď upouští od systematických kontrol, které na schengenských hranicích nařídila Evropská komise. Chce tak během sezony zabránit dopravnímu kolapsu.