Španělský hlas v amerických volbách sílí. Rozhlas vyrazil do boje proti hispánským dezinformacím

Horizont ČT24: Španělskojazyčné rádio vyvrací dezinformace (zdroj: ČT24)

Hispánci coby nejpočetnější americká menšina by mohli během listopadových prezidentských voleb rozhodnout v klíčových státech. A tím i určit, kdo povede v příštích čtyřech letech Spojené státy. Sílu španělsky mluvícího hlasu si uvědomují i ti, kteří chtějí výsledky ovlivnit pomocí dezinformací. Do boje proti lžím a manipulacím se proto nedávno pustila arizonská rozhlasová stanice s čtyřicetiletou tradicí a věrným posluchačstvem.

Jejich jazykem je španělština a domovem Arizona. Rádio Campesina zná sílu Hispánců v prezidentských volbách, stejně jako jejich slabinu. „Dezinformace se předkládají Latinoameričanům velmi snadno. Když si moji rodiče přečtou něco ve svém telefonu, říkají: To je pravda, to budu sdílet dál,“ říká moderátor této stanice Tony Arias.

Lži o podvodech s korespondenčními hlasy, o účasti zemřelých voličů nebo o výhrůžkách uvnitř volebních místností se mezi Hispánci šíří snadněji proto, že neexistuje mnoho nástrojů ve španělštině, které by proti nim bojovaly. A také proto, že v rámci této menšiny hluboce zakořenila nedůvěra v politiku a systém jako takový.

Vyhrávali tu republikáni

Dalším problémem je apatie. V roce 2020 se ji Joeu Bidenovi podařilo zlomit. Stal se prvním demokratem, který v Arizoně vyhrál od roku 1996. A zdejší voliči Donalda Trumpa to odmítli přijmout. Letos bude Biden hlasy Hispánců potřebovat ještě víc. V Arizoně tvoří skoro čtvrtinu voličů. Tým demokratů proto investuje do reklam ve španělsky mluvících médiích a ochotně poskytuje rozhovory.

Stanice Campesina se sídlem ve Phoenixu říká, že kampaň nedělá nikomu. Chce ale bojovat proti dezinformacím, kterých s blížícím se hlasováním přibývá. Posluchačů má dost, protože si za 40 let od svého vzniku vybudovala silnou pozici.

„Rádio Campesina patřilo k životu v naší domácnosti. Můj otec ho měl pořád puštěné, protože věděl, že pro něj představuje důvěryhodný zdroj informací,“ míní vedoucí projektu proti dezinformacím v prezidentské kampani Brian Garcia.

Platí to dodnes. Rádio poslouchá aspoň jednou měsíčně skoro 95 % Hispánců. V boji proti dezinformacím by tak mohlo být účinným mobilizačním prvkem a nástrojem, který španělsky mluvící komunitu dokáže oslovit.