S e-cigaretami se do televizní reklamy vrací kouření

Londýn – Od listopadu platí ve Velké Británii výjimka pro elektronické cigarety, co se týče omezení propagace tabákových výrobků. Protože e-cigarety jsou bez tabáku, britský parlament umožnil, aby se po padesáti letech objevila na obrazovkách televize reklama na cigaretu, byť pouze elektronickou. Možnost přivítali hlavně výrobci a prodejci těchto cigaret, široká veřejnost je v rozpacích.

V Británii povolili reklamu na elektronické cigarety (zdroj: ČT24)

O skutečných dlouhodobých účincích elektronických cigaret na zdraví lidí nebudeme mít jasno ještě deset či patnáct let. „S výzkumem škodlivosti je to problematické,“ hodnotil Lukáš Kohoutek z České koalice proti tabáku. Zatímco nikotin je v nových e-cigaretách většinou přítomen, pro tabák to neplatí, a tak mohl výrobek získat od britských poslanců výjimku. Podle spolupracovníka ČT ve Velké Británii Ivana Kytky jsou tak nyní diváci na rozpacích. „Británie si od počátku tohoto tisíciletí zvykla téměř nekouřit, což je spojené se zákazem kouření v restauracích, barech a dalších veřejných místech,“ upřesnil Kytka. Ve vysílání se teď jako první objevil reklamní spot společnosti VIP, který propaguje kouření tohoto výrobku.

Otevření reklamního prostoru proti sobě znovu staví zastánce e-cigaret a odpůrce, kteří v nich nevidí zásadní odlišnost od klasických cigaret. V souvislosti s reklamou vzniká ještě otázka vlivu na dospívající, kteří patří mezi rizikové kuřácké skupiny. „Každá reklama je na tom postavena, vždycky cílila na mladší generaci, na děti a dospívající. Dřív se snažila prezentovat cigarety jako sexy symbol, jako známku dospělosti. Stejný mechanismus využívá i současná reklama na e-cigarety,“ řekl Kohoutek. Pro mladé může být elektronická cigareta novou módní záležitostí, s níž se předvádějí před svými vrstevníky nebo experimentují.

  • „I když není kouření e-cigaret povolené v hromadné dopravě, zažil jsem při cestách po Londýně několik mladíků, kteří tajně zkoušeli kouřit e-cigaretu na plošině autobusu a vyfukovali nenápadný kouř, který nebyl tak cítit jako klasická cigareta,“ zmínil Ivan Kytka, zpravodaj ČT.
  • „Jelikož klasické cigarety stále převažují, tak dítě primárně sáhne po této cigaretě, nicméně jsem se už při preventivních seminářích setkal i s tím, že rodiče dětem nabídnou elektronickou cigaretu, aby si to vyzkoušely,“ řekl Lukáš Kohoutek, prezident České koalice proti tabáku.

Zastánci trendu e-cigaret často zdůrazňují, že vedle klasických cigaret to jsou vlastně šidítka, která mohou v důsledku pomoci některým kuřákům, aby si odvykli od zdraví škodlivější klasické cigarety. Proto v souvislosti s reklamou tvrdí, že bychom viděli až po několika týdnech či měsících, jestli ubude kuřáků klasických cigaret.

Uvolnění legislativy vůči propagaci elektronických cigaret pravděpodobně bude ještě zkoumat britská komise pro reklamu. „Další debata může vést k tomu, že v parlamentu vznikne lobby, která reklamu na e-cigarety dá znovu na seznam zakázaných reklam,“ uvedl Kytka. Evropská směrnice se snaží sjednotit právní úpravy v jednotlivých zemích EU ohledně regulace kouření i reklamy a podle ní by e-cigarety měly být v podobném režimu jako klasické cigarety.