Hlavní zastánci brexitu, kteří před dvěma lety dovedli kampaň do úspěšného konce, musí odrážet útoky zevnitř. Od dvojice mužů, kteří tvrdí, že skupina Vote Leave, která bojovala za odchod Británie z EU, podváděla a nehrála fair. Podobně jako firma Cambridge Analytica, která se podílela na kampani Donalda Trumpa.
Referendum o brexitu rozhodlo zneužití dat ze sítí, tvrdí bývalý pracovník Cambridge Analytica
Vote Leave rozjela před britským referendem velkolepou kampaň. Na videích ukazovala, jak peníze na britské nemocnice putují do Bruselu. Voliče přesvědčovala i na mítincích na náměstích a své dobrovolníky posílala od jedněch domovních dveří k druhým. Nechala vyrobit desítky tisíc cedulí s heslem „Hlasujte pro odchod“.
Oficiální kampaň pro brexit vykázala útratu v hodnotě 6 milionů 770 tisíc liber a vešla se tak do sedmimilionového limitu, který jí uložila volební komise.
Dva muži ale nyní tvrdí, že reálný účet za kampaň byl výrazně vyšší a velká část putovala firmě Aggregate IQ, která se nebojí balancovat na hraně zákona a často ji i překročit. „Tohle je mnohem větší než brexit. Dva mladé dobrovolníky využili k podvodu,“ říká bývalý dobrovolník kampaně Vote Leave Shahmir Sanni. Společně s ním rozkrývá pozadí kampaně i Christopher Wylie, který pracoval pro Cambridge Analytica napojenou právě na Aggregate IQ.
Hlavní hráč na straně odpůrců Evropské unie měl podle Sanniho a Wylieho převést peníze skupině BeLeave, kterou přímo ovlivňoval, a která pak velkou část rozpočtu, stejně jako Vote Leave, poslala firmě Aggregate IQ za služby v oblasti digitálního marketingu.
Podobně jako společnost Cambridge Analytica, která měla na pomoc kampani Donalda Trumpa sáhnout po datech 50 milionů uživatelů Facebooku, měla podle Christophera Wylieho postupovat i Aggregate IQ ve prospěch brexitu.
„Sám (ředitel Vote Leave) Dom Cummings řekl, že právě toto jim zajistilo vítězství v referendu. Řekl, že bez Aggregate IQ by nemohli vyhrát a dokazuje to i fakt, že za její služby utratili 40 procent rozpočtu,“ řekl Wylie před britskými poslanci. Ti by chtěli vyslechnout i přímo šéfa Facebooku. Mark Zuckerberg jim ale vzkázal, že po Velikonocích za sebe pošle zástupce.
V souvislosti s referendem o odchodu z Evropské unie roste i tlak na dvojici ministrů – Michaela Govea a Borise Johnsona. Oba byli hlavními tvářemi brexitu a nyní mají vyjasnit, co všechno o útratě za kampaň věděli.