Některé obří dopravní společnosti se vracejí na lodní trasu Rudým mořem, ohlásily to třeba Maersk nebo skupina CMA CGM. Jistotu jim dodalo vyslání válečných lodí na ochranu proti útokům jemenských islamistů. K mezinárodní koalici, která brání klíčovou dopravní cestu, se naposledy přidala Indie.
Někteří dopravci se vracejí do Rudého moře. Věří mezinárodní koalici, která má bránit útokům na lodě
Minulý týden plul ze Saúdské Arábie do přístavu v jižní Indii tanker s ropou, na který asi čtyři sta kilometrů od indického státu Gudžarát v Arabském moři zaútočil bezpilotní letoun. Podle Spojených států patřil Íránu. „Spojené státy nemají právo obviňovat jiné státy. Jejich obvinění jsou nepodložená,“ tvrdí mluvčí íránského ministerstva zahraničí Nasser Kanaani.
„Tyto nepřátelské činy nemíří jen na Izrael. Útoky na moři na lodě, které nemají na Izrael žádnou vazbu, jsou dílem íránského terorismu, který vykonávají hútíové. Je to globální problém,“ upozornil mluvčí izraelské armády Daniel Hagari.
V současnosti kotví poškozené plavidlo v přístavu v Bombaji. Indie je na dodávkách ropy z Blízkého východu závislá, a proto do Arabského moře vyslala tři torpédoborce a průzkumné letadlo. „Najdeme toho, kdo je za útok zodpovědný, a podnikneme proti němu přísná opatření, ať je to kdokoli,“ prohlásil podle BBC indický ministr obrany Rajnath Sing.
Jemenské hútíe sponzoruje Írán
Od rozpoutání války Hamásu proti Izraeli ukazuje obvinění Pentagonu na první přímé zapojení Íránu do agresivní kampaně proti obchodním lodím. Dosud ji měli v Rudém moři na svědomí jemenští hútíové, kterým Teherán dodává zbraně i peníze.
V úterý se cílem jejich útoku stal další tanker. Patří jednomu z největších dopravců na světě, společnosti MSC. „Námořní síly jemenských ozbrojených sil s boží pomocí zaútočily raketami proti komerční lodi MSC United,“ potvrdil mluvčí jemenských hútíů Jahjá Sarea.
Posádka je v pořádku a o útoku informovala mezinárodní koalici na ochranu mezinárodní plavby, kterou minulý týden vyhlásily v oblasti Spojené státy. Některé společnosti se rizikové oblasti začaly vyhýbat a volí delší trasu kolem Afriky, případně dodávky – hlavně ropy – zcela pozastavily.
Naopak jiným dopravcům dodává přítomnost amerických a evropských plavidel odvahu a do Rudého moře se plánují opět vrátit. Mezi nimi i světová dvojka, dánská firma Maersk.