Ostré debaty vyvolalo v Izraeli umístění vánočního stromku v hale nákupního centra. Na jedné straně zazněly výtky, že symboly Vánoc urážejí tradice judaismu. Na straně druhé se ozvali imigranti z bývalého Sovětského svazu, pro které je stromek nazývaný v ruštině jolka už dávno tradicí novoroční, a nikoli náboženskou.
Malá kulturní válka kvůli stromku. Izraelci se pohádali o symboly
Jeden umělohmotný stromek se dvěma soby vyvolal v izraelském Ašdodu malou kulturní válku. Diskutující zastánci a odpůrci výzdoby se v místní rozhlasové stanici nazývali extremisty a odpadlíky.
Přidali se i politici. Místostarosta Ašdodu za náboženskou stranu Šas Avi Amsalem vyzval obchodní centrum, aby symboly Vánoc odstranilo. „Toto je něco, co má za cíl zraňovat city všech, kteří se definují jako židé,“ vyjádřil svůj názor na věc.
Kuriózní případ znovu ukázal složitost soužití pestré izraelské společnosti. Mísí se v ní velké množství různých náboženství a kulturních tradic, jimž jsou jejich stoupenci často mimořádně oddaní.
Sovětská tradice v židovském státu
Stále rostoucí skupinou jsou Izraelci s postsovětskými kořeny, jichž je v téměř devítimilionové zemi asi jeden a půl milionu. Přicházejí od 70. let a s plnou silou od počátku 90. let 20. století. Imigrace odtud je stále významná. Například za rok 2017 přišlo podle izraelského statistického úřadu do země 27 tisíc lidí a plných 53 procent z nich pocházelo z Ruska a z Ukrajiny.
Mnozí z nich vnímají náboženství v souladu se sovětskou tradicí poměrně vlažně. Stromeček je toho hezkou ukázkou. Dávnou pravoslavnou tradici komunisté na konci 20. let zakázali a o pár let později ji obnovili v jiném kontextu, když ji spojili s Novým rokem. Půlnoc mezi 31. prosincem a 1. lednem se tak stala hlavním svátkem, během něhož si lidé dávali pod stromeček dárky. Tento přístup, který už s náboženstvím nemá nic společného, vydržel dodnes.
Potvrzují to i obyvatelky Ašdodu Anna a Asa původem z Rigy, které komentovaly spor kolem stromku v nákupním centru: „Pobožným politikům se to nelíbí, protože to podle nich není židovský svátek a nemá se slavit. Myslím však, že to není otázka postoje k náboženství, to je prostě Nový rok.“
Pro ortodoxní židy je to i tak důvod k rozhořčení. Management obchodního domu proto nakonec na kritiku reagoval tím, že ke stromečku a sobům přidal ještě chanukový svícen.