Vatikán – Katoličtí biskupové schválili revidovaný dokument o přístupu církve k otázkám rodiny, z původního návrhu ale vyškrtli kontroverzní pasáže o vstřícnosti k homosexuálům a rozvedeným. Skupině kardinálů se tedy po dvoutýdenním zasedání nepodařilo prosadit liberální přístup podporovaný papežem Františkem. Biskupové navíc označili konečný text za „vyvážený“ odraz církevního učení a pastoračních potřeb, vyzdvihující tradiční katolickou rodinu za vzor hodný následování.
Liberální kardinálové neuspěli s tolerancí k homosexuálům a rozvedeným
Původní návrh předložila skupina liberálních biskupů v čele s německým kardinálem Walterem Kasperem. Vyznačoval se bezprecedentní vstřícností vůči svazkům homosexuálů a katolíků, kteří po rozvodu vstoupili do občanského manželství. Konzervativnější biskupové návrhy vesměs kritizovali a synoda se rozhodla odložit diskusi o těchto otázkách na další zasedání v říjnu příštího roku.
Téma homosexuálů se v původním návrhu objevovalo s uznáním ze strany církve. Ta měla rovněž přijímat jejich orientaci a uznat tyto svazky, jakkoli morálně problematické, jako poskytující párům „drahocennou“ podporu. Většina biskupů se ale proti tomu postavila, nakonec neprošel ani zmírněný návrh, podle něhož „lidé s homosexuálními tendencemi musí být přijímáni s respektem a citlivostí“.
Nová verze odstavce nezískala požadované dvě třetiny synody. Neprošly ani dva další sporné odstavce, které se vyslovovaly pro to, aby rozvedení a znovu sezdaní katolíci měli možnost svatého přijímání.
Liberální návrh byl ořezán, jeho autora z řad kardinálů to nepřekvapilo
Kardinál Kasper řekl, že ohledně synody měl „realistická“ očekávání a že jeho původní návrhy byly podstatně zmírněny. Ministr kultury Vatikánu Gianfranco Ravasi označil dokument za „vyvážený“, „pozitivní“ a „otevřený“ a řekl, že „přijímá každého“, avšak o sporných otázkách se bude dál diskutovat.
Jihoafrický kardinál Wilfrid Fox Napier, který přispěl k sestavení konečné verze textu, vatikánskému rozhlasu řekl, že závěrečný dokument má „společnou vizi“, která v původním návrhu chyběla. Původní verze podle něj „prezentovala homosexuální svazky jako něco velmi pozitivního“ a navrhovala, aby se znovu civilně sezdaní katolíci účastnili eucharistie, jako by takový názor zastávala celá synoda. Podle něj ale takový pohled prosazovali jen „jeden nebo dva lidé“, což „ostatní velmi rozhněvalo“.