Jednotná jízdenka v Německu uspěla. Její budoucnost je ale nejistá

Události: Jedna jízdenka pro celé Německo (zdroj: ČT24)

Už čtvrt roku se dá v Německu jezdit městskou hromadnou dopravou a regionálními vlaky pouze s jednou jízdenkou. Měsíčně vyjde na 49 eur, tedy zhruba 1200 korun, a platí na území celé spolkové republiky. Čísla dopravců ukazují, že lidé začali více používat vlaky a autobusy. Budoucnost jízdenky v příštím roce je ale nejistá, a to kvůli nevyřešenému financování.

Deutschlandticket – doslovně přeloženo jízdenka Německa – platí od letošního května. Německá vláda ji považuje za jeden ze svých nejlepších projektů.

„Využívání veřejné dopravy v kombinaci s individuální dopravou přináší velké úspory CO2 na delších trasách ve venkovských oblastech a samozřejmě také finanční úspory pro občany,“ hodnotil v květnu přínos spolkový ministr dopravy  Volker Wissing.

Do začátku léta si ji už koupilo přes deset milionů lidí. Výhodná je zvlášť pro ty, kdo za prací dojíždějí. 

„Každý měsíc jsem za dojíždění utratil necelých 160 eur a pak jsem potřeboval ještě měsíční jízdenku po Berlíně. Každý měsíc jsem utratil asi 210 eur jen za cestování,“ vypočítal cestující Carsten Schulze. Jeho měsíční úspora je v přepočtu téměř čtyři tisíce korun.

Jak to bude dál s dotacemi?

Jízdenka šetří peníze i cizincům – pokud jezdí regionálními vlaky a více přestupují. „Já jsem se pro to rozhodla, protože hodně cestuju, hodně jezdím do Prahy kvůli mému dalšímu studiu. Teď, jak začne semestr, tak určitě ušetřím třeba čtyři až šest tisíc korun za měsíc,“ přiblížila studentka v Berlíně Anna Poubová.

Nová jízdenka je dotovaná, odhadované náklady za letošní rok jsou tři miliardy eur. Polovinu hradí stát, druhou pak spolkové země. To, kdo a jakým podílem bude jízdenku financovat příští rok, je otevřené. Města a obce se obávají, že na ně stát přenese veškeré náklady. „Financování není zajištěno po roce 2023. A opravdu si nedokážu představit, že bychom pak mohli jízdenku za 49 eur převést na jízdenku za 89 eur nebo 109 eur,“ domnívá se viceprezident Sněmu německých okresů Joachim Walter. 

Přes sto tisíc lidí, kteří dříve jezdili do práce autem, nyní používají vlak a hromadnou dopravu. To spolková vláda chtěla. Případné zdražování jízdenky může ale tento trend zvrátit.