Ve Francii funguje už ve čtyřech desítkách měst veřejná doprava zdarma. Náklady na ni zde pokrývá daň z mobility a cílem je mimo jiné zlepšit ovzduší v zemi, což kvituje ministr dopravy Patrice Vergriete i obyvatelé. Největším evropským městem, kde je aktuálně MHD bezplatná, je Montpellier.
Francouzská města zavádí MHD zdarma, spokojení jsou obyvatelé i ministr dopravy
„Od té doby, co je autobus zdarma, ho používám. Kdyby bylo jízdné jen levnější, budu pořád jezdit autem,“ prohlásil v rozhovoru pro Českou televizi Vergriete, bývalý starosta Dunkerquu.
Právě Dunkerque byl za jeho úřadování prvním francouzským městem, kde se za jízdu autobusem přestalo platit. I tento fakt přispěl k jeho jmenování do funkce ministra dopravy, k čemuž došlo před týdnem.
Ekologie i sociální faktor
Bezplatné cestování se stává trendem, nejen z ekologických důvodů. „Je také důležitým sociálním faktorem, protože pomáhá zvýšit kupní sílu. To je pro obyvatele priorita číslo jedna,“ uvedla Julie Frecheová, členka městské rady v Montpellieru.
Ve velkoměstě na jihu Francie už platí jízdné jen návštěvníci a turisté. Frecheová a její kolegové se snaží odradit maximální počet lidí od cest autem a nabídnout jim jiný způsob dopravy.
Montpellier se v současnosti rozvíjí, usazuje se tu stále více firem, které na mobilitu přispívají. „Daň z přepravy nebo mobility se týká každého zaměstnance firmy nad jedenáct pracovníků, v Montpellier je to daň dynamická,“ vysvětlila Frecheová. Příjem z těchto daní se za poslední tři roky zvýšil o čtvrtinu, což dovoluje bezplatnou dopravu spolufinancovat.
Pro místní obyvatele je jednoduché si trvalou jízdenku pořídit. „Musíme pouze předložit potvrzení o trvalém bydlišti a automaticky dostaneme doklad nebo přímo kartu,“ popsala studentka Sylvaine.
Průkazku na bezplatnou MHD si nechalo vystavit více než tři sta tisíc lidí, kteří v Montpellier bydlí. Město to stojí v přepočtu tři čtvrtě miliardy korun.