Dezinformátoři platí za modré fajfky na Twitteru. „Důvěryhodně“ šíří fámy o Ukrajině

O ruské válce na Ukrajině se na sociální síti Twitter šíří falešné i zavádějící informace, upozorňuje server BBC Verify, který sledoval hojně sdílené příspěvky účtů s modrou fajfkou, symbolem placených služeb Twitter Blue. K podobným závěrům došla také některá další západní média.

Ve snaze zvýšit si příjmy zavedl Twitter koncem minulého roku placené ověřování totožnosti uživatelů v rámci své služby Twitter Blue. Uživatele sítě v Česku prémiová služba nyní stojí 2262,70 korun u ročního předplatného, případně 216,59 korun za měsíc.

Výměnou platící zákazníci dostávají modrou ikonu (fajfku) a přístup k dodatečným funkcím, například psaní delších příspěvků.

Nadnárodní finanční a obchodní zpravodajský web Insider se sídlem v New Yorku upozornil, že největší internetoví producenti falešných zpráv prostřednictvím účtů Twitter Blue získávají na popularitě.

Než platformu koupil jeden z nejbohatších lidí na světě a zakladatel společností SpaceX a Tesla Elon Musk, byla modrá fajfka symbolem ověřeného účtu a společnost ji poskytovala zdarma. Původně byla užívána jako ověřovací nástroj, který měl pomoci rozlišit falešné účty a omezit šíření dezinformací. Nyní se jedná o symbol potvrzující přihlášení k odběru prémiové služby, dostupný je komukoliv, kdo za něj zaplatí.

Obrázek z roku 2012 vydáván za americké pušky pro Ukrajinu ve Francii

Server BBC Verify, který patří pod britskou veřejnoprávní stanici BBC, se zaměřuje na ověřování faktů, videí, potírání dezinformací, analýzu dat a pravdivé vysvětlování složitých příběhů. Nedávno se z tohoto úhlu pohledu věnoval i příspěvkům, které se šíří přes platící účty na Twitteru.

Na internetu bylo sdíleno mnoho zavádějících příspěvků o nedávných nepokojích ve Francii, ale jeden virální příspěvek se v této souvislosti zaměřil na americkou vojenskou pomoc Ukrajině, uvádí server.

Příspěvek obsahoval screenshot něčeho, co vypadalo jako titulek ze zpravodajského webu, spolu s obrázkem dvou pušek. „Francouzská policie je ostřelována americkými puškami, které mohou pocházet z Ukrajiny,“ stálo v titulku.

obrázek
Zdroj: ČT24

Několik twitterových účtů s modrou ikonou tento příspěvek sdílelo. Zhlédnut byl více než milionkrát. BBC Verify jej vystopovala zpět na prokremelské kanály v aplikaci pro zasílání zpráv Telegram. Obrázek použitý v příspěvku se objevuje v ruském vojenském blogu z roku 2012 o střelecké soutěži pořádané na střelnici poblíž Moskvy.

Server uvedl, že se mu nepodařilo najít žádné on-line články s tímto titulkem a obrázkem. Dodal, že neexistují žádné důkazy o tom, že by během nedávných masových nepokojů ve Francii byly použity nějaké zbraně, které Ukrajině poskytly USA.

Žádné důkazy o „továrnách na děti“ na Ukrajině

Několik ověřených twitterových účtů pak nedávno propagovalo tvrzení, že Rusko objevilo na Ukrajině „továrny na děti“. Děti ve věku od dvou do sedmi let jsou prý „továrně pěstovány“ a buď posílány do „dětských sexuálních nevěstinců“, nebo aby jim byly odebrány orgány a prodány na Západě.

BBC Verify vypátrala původ tvrzení v článku zveřejněném v březnu časopisem The People's Voice, což je alternativní název pro YourNewsWire, který byl organizacemi ověřujícími fakta označen za jednoho z největších producentů falešných zpráv na internetu.

obrázek
Zdroj: ČT24

BBC Verify zmínil ve svém článku i falešnou informaci, podle níž centrum ukrajinského města Kramatorska zasáhla ukrajinská raketa či zavádějící příspěvek, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj zrušil volby. Také ony byly sdíleny z twitterových účtů s modrými ikonami. V prvním případě byly zhlédnuty více než milionkrát, v druhém pak ve stovkách tisíc.

Server BBC dodává, že kontaktoval tiskové oddělení Twitteru. To potvrdilo přijetí dotazu ohledně nepravdivých a zavádějících příspěvků ve službě Twitter Blue, ale odmítlo se vyjádřit. 

Letos v dubnu Twitter k účtu britské BBC dodal popisek o vládním financování této stanice. Protest veřejnoprávní BBC pak vyústil v úpravu na formulaci „veřejně financované médium“. Později byl popisek úplně odstraněn. 

Forbes: Chybí důvěryhodné prověřování

Americký list Forbes k těmto zjištěním BBC Verify napsal, že ověřené účty šíři neověřené zprávy. „Twitter Blue už není to, co býval,“ citoval profesora informací a proděkana pro akademické záležitosti fakulty informatiky na Univerzitě v Michiganu Cliffa Lampeho. 

„U většiny dezinformačních kampaní chcete předstírat, že jste co nejreálnějším zdrojem,“ vysvětlil Lampe. „V jiných dezinformačních kampaních se lidé po léta chovali jako ‚spáči‘ a vytvářeli si propracované krycí identity.“

Využití ověřených twitterových účtů k těmto kampaním může podle něj být levnou strategií. „Vzhledem k tomu, že ne každý sleduje technologický trh, aby věděl, jak se ten produkt za poslední rok změnil, mohla by to být efektivní, nízkonákladová strategie,“ okomentoval Lampe proměnu služby Twitter Blue. 

Zpráva, že se podobné dezinformační kampaně šíří z takzvaných „ověřených účtů“, není ve skutečnosti až tak překvapivá, dodal pro Forbes Scott Talan, docent na fakultě komunikace Americké univerzity. „Není to žádné překvapení, ale je to znepokojující,“ řekl Talan. „Když něco prověřujete a ověřujete, musí existovat důvěryhodný proces, který funguje. To už není případ Twitter Blue,“ poznamenal s tím, že teď si může „modrou fajfku“ koupit každý. Celý proces byl podle něho monetizován. 

Nový konkurent Twitteru

Twitteru se nyní objevil nový soupeř, sociální síť Threads. Tu nedávno zprovoznila ve stovce zemí americká společnost Meta Platforms, pod kterou spadají také sociální sítě Facebook či Instagram nebo komunikační aplikace WhatsApp. V Evropě síť Threads není zatím k dispozici – firma vyhodnocuje unijní regulaci sdílení dat mezi novou platformou a sítí Instagram.

Podle společností Cloudflare a Similarweb návštěvnost sítě Twitter znatelně klesá, upozornil zpravodajský server CNBC. 

Načítání...