Kuala Lumpur – Do pátrání po zmizelém dopravním letounu společnosti Malaysia Airlines se zapojila také Čína. Čínské úřady už prověřily všechny čínské cestující, ale neodhalily žádné sepětí s teroristy. Příbuzní čínských cestujících, kteří byli na palubě letu, pohrozili zahájením hladovky na protest proti údajně nedostatečnému poskytování informací ze strany Malajsie. Na pátrání po zmizelém letounu se už podílí 26 zemí – Čína do hledání zapojila i 21 vesmírných družic, které monitorují rozsáhlé oblasti.
Čína nasadila do pátrání po zmizelém letadle vesmírné družice
Třetina z 239 lidí na palubě letadla byli Číňané a jejich rodiny deset dní po incidentu stále čekají na informace v jednom z pekingských hotelů. Dnes rozhořčení příbuzní obrátili svůj hněv proti čínským představitelům letecké společnosti a žádali o setkání s malajsijským velvyslancem. Kritici poukazují mimo jiné na to, že malajsijské úřady podle všeho věděly, že letadlo během cesty změnilo směr, ale zveřejnily tuto zprávu až po několika dnech. Peking v minulých dnech opakovaně obvinil malajsijské úřady ze špatného postupu při řešení případu.
Čínský ambasador v Malajsii Chuang Chuej-kchang dnes řekl, že čínské úřady pečlivě prověřily všechny čínské pasažéry, ale neodhalily žádné sepětí s teroristy. Jeho prohlášení zřejmě mělo odpovědět na spekulace, že by ve zmizení letadla mohli mít prsty muslimští separatisté z řad Ujgurů, národnostní menšiny žijící v autonomní oblasti Sin-ťiang na severozápadě Číny.
Mohl B777 podletět radary?
Vyšetřování se stále více přiklání k hypotéze, že na zmizení letounu se mohli podílet piloti anebo jiná osoba na palubě, schopná letoun řídit. Experti v této souvislosti hojně skloňují variantu, že se stroj spustil do nižší letové hladiny, aby se tak vyhnul leteckým radarům. Názory na proveditelnost toho se liší.
Podle bezpečnostního konzultanta Jeffreyho Beattyho radary mají řadu „slepých míst“ a pohyb v nízké výšce za účelem úniku před jejich signálem je možný. „V této části světa je možné letět přes hory a být pro radary neviditelný. Zkušený pilot nebo kdokoliv, kdo chtěl letět tímto směrem, může zjistit, kde se radary nacházejí podle toho určit umístění slepých míst,“ sdělil bývalého agenta FBI Beatty americké CNN.
Včera malajsijský deník New Straits Times uvedl, že letadlo mohlo letět pouhých 1 500 metrů nad mořem nebo ještě níž a využít hornatý terén jako zákryt před radary. Malajsijské úřady ovšem vzápětí tuto teorii odmítly. Ani americké úřady, které jsou do hledání letadla zapojeny, nevěří, že by stroj s rozpětím přes 60 metrů, jehož dráha pro přistání je dlouhá kolem jednoho kilometru, mohl někde bez úhony přistát.
„Tohle letadlo je jako létající autobus. Dostat se s ním pod radary je mnohem složitější, než si mnoho lidí uvědomuje,“ tvrdí bývalý pracovník americké rozvědky CIA Buck Sexton. Navíc na provedení tohoto obtížného manévru jsou vyškoleni pouze vojenští piloti, nikoliv piloti velkých dopravních letadel. „Piloti linkových spojů nejsou trénováni na vyhýbání se radarům,“ dodal letecký konzultant společnosti Spectrum Group Keith Wolzinger, jenž sám Boeing 777 pilotuje. „My jsme rádi na očích.“
S hledáním letadla pomáhají miliony lidí na webu
Najít pohřešované letadlo chtějí na internetu zhruba tři miliony lidí, a to pomocí satelitních snímků zobrazujících území o rozloze 24 tisíc kilometrů čtverečních. Poskytla je americká společnost DigitalGlobe. Svůj projekt zahájila na stránkách tomnod.com 11. března. Vyzvala veřejnost, aby začala prohledávat snímky s vysokým rozlišením z pěti jejích satelitů, a pokusila se tak pomoci při hledání. Odezva byla tak velká, že minulý týden způsobila přetížení počítačů.
Dobrovolníci pátrající na internetu od té doby v debatách poukázali na řadu míst, kde nalezli předmět ve tvaru letadla. „Má to tvar letadla, ale pochybuji. Podobný tvar je na mapovém výseku 112075, taky blízko řeky… nejspíš jsou to potopené stromy,“ napsal uživatel pod jménem Rasande Tyskar Youness Mikou. „Je to trochu malé, ale tvarem to určitě letadlo připomíná,“ odpověděla mu diskutérka s přezdívkou Alice von Malice. Další pátrající zmiňují oblasti, kde podle jejich zdání plují na moři sedadla stroje, trosky, velké olejové skvrny či dokonce „socha Ježíše“.
Firma pomocí svých programů vybírá nejslibnější stopy, na něž je uživatelé upozorňují. Zvlášť velkou pozornost věnuje oblastem, které jako možné místo nálezu podezřelých předmětů označí víc lidí. „Analytici firmy prověří označená místa a vyberou zhruba deset nejvýznačnějších. Informace pak předají zákazníkům a úřadům,“ uvedla společnost DigitalGlobe. Na zhruba 257 milionech zhlédnutých snímků už dobrovolníci označili 2,9 milionu potenciálně zajímavých oblastí.
Pátrání po pohřešovaném letounu Boeing 777 se původně upíralo na oblast kolem malajsijských břehů, tedy do míst posledního kontaktu s dispečery. Na základě předpokladů, že někdo záměrně odpojil komunikační zařízení stroje a během letu ho přinutil změnit směr, byly vytyčeny nové zóny hledání - první mezi severem Thajska a Kazachstánem, včetně oblasti Sin-ťiang a Tibetu na západě Číny, druhá pak v jižní části Indického oceánu na jih od Indonésie. Spekuluje se, že po přerušení kontaktu s dispečery letadlo pokračovalo v cestě ještě několik hodin.
Austrálie, která řídí pátrání v jižním sektoru, dnes uvedla, že pátrání na jihu Indického oceánu potrvá „několik týdnů“. A to i přesto, že australské úřady radikálně zúžily svou část prohledávaného území na 600.000 kilometrů čtverečních, tedy na pouhá tři procenta z původně vytyčené oblasti 19 milionů kilometrů čtverečních.
Australský námořní bezpečnostní úřad dodal, že území určené k prohledávání bylo zmenšeno po konzultaci s experty na základě dat, která zachytily satelity a která pravděpodobně vysílalo pohřešované letadlo, přičemž v úvahu se bralo i počasí a pohyb vod v oceánu v době po možném zřícení letadla.